Szybkie połączenie Opoczna z Warszawą, Krakowem i Katowicami staje się faktem. W dniu dzisiejszym, 4 lutego 2013 roku podpisane zostało porozumienie w sprawie przygotowania do realizacji zadania inwestycyjnego pt. „Budowa peronu wraz z niezbędną Infrastrukturą i przystosowanie stacji Opoczno Południe do obsługi pasażerów". Pod porozumieniem podpisy złożyli - w imieniu Urzędu Marszałkowskiego marszałek Witold Stępień, ze strony Powiatu Opoczyńskiego starosta Marek Ksyta i wicestarosta Józef Róg oraz burmistrz Miasta Opoczno Jan Wieruszewski. Jest to zwieńczenie wieloletnich aktywnych działań na rzecz budowy przystanku samorządu miejskiego i powiatowego.
Ze strony PKP podpisy złożyli Zastępca Dyrektora PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Arkadiusz Arciszewski i Dyrektor Projektu w Zespole ds. modernizacji CMK PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Andrzej Janasz. Porozumienie parafowane zostało w obecności Wicemarszałka Sejmu RP Cezarego Grabarczyka, Wiceministera Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Andrzeja Massela i Wicemarszałka Województwa Łódzkiego Artura Bagieńskiego.
Budowa peronu na stacji Opoczno Południe, przygotowanie projektu oraz przebudowa niezbędnej infrastruktury technicznej stacji zostaną zrealizowane w latach 2013 – 2014. Zakres zaplanowanych na 2014 rok robót obejmie między innymi budowę peronu o długości 300 m i wysokości 76 cm, który będzie dostosowany do obsługi osób niepełnosprawnych. Peron będzie wyposażony w wiaty, ławki, monitoring, urządzenia informacji podróżnych, oświetlenie i tablice na rozkłady jazdy. Prace obejmą również dojścia dla pieszych od strony południowej, monitoring, przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przedłużenie tzw. toru odstawczego umożliwiającego postój składów pociągów rozpoczynających i kończących bieg na stacji Opoczno Południe z kierunku Tomaszowa Mazowieckiego a w przyszłości i z Łodzi. W ramach robót zaplanowano również przystosowanie pobliskiego wiaduktu do funkcji przejścia podziemnego. Zakończenie prac projektowych wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych zaplanowane jest na grudzień 2013 roku.
Zakres realizacji zadania
Województwo Łódzkie zobowiązuje się do:
- Patronatu nad realizacją Porozumienia
- Prowadzenia polityki transportowej umożliwiającej powiązanie infrastruktury kolejowej z drogową.
Powiat Opoczyński oraz Gmina Opoczno zobowiązują się do:
- Opracowania analizy efektywności ekonomicznej stacji.
- Prowadzenia polityki transportowej w zakresie utworzenia dogodnej obsługi stacji przez transport indywidualny oraz publiczny transport miejski i regionalny.
Gmina Opoczno zobowiązuje się do:
- Budowy sieci dróg dojazdowych i ciągów pieszych do stacji oraz dodatkowej infrastruktury w postaci parkingów i przystanków komunikacji miejskiej, równolegle z realizacją budowy peronu.
- Uwzględnienia w planie realizacji adaptacji budynku będącego własnością PKP S.A. na poczekalnię.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zobowiązuje się do:
- Uwzględnienia w analizach i innych opracowaniach wyników badań i analiz z zakresu zagadnień społeczno – ekonomiczno - gospodarczych opracowanych przez samorząd.
- Aktualizacji dokumentacji projektowej przekazanej przez Gminę Opoczno, dotyczącą przebudowy infrastruktury technicznej stacji, budowy peronu przy torze nr 4 oraz opracowanie dokumentacji projektowej i wykonania przejścia podziemnego dla pieszych uwzględniając możliwość przystosowania istniejącego obiektu inżynieryjnego w km 92,720 do funkcji przejścia podziemnego.
Realizacja zadania rozpocznie się w 2013 roku i trwać będzie do końca listopada 2014 roku. Od 2015 ruch pasażerski na CMK realizowany będzie składami Pendolino oraz pociągami EuroCity. Uruchomienie połączeń ze stacji Opoczno Południe planowane jest w rozkładzie jazdy na lata 2014/15. Czas przejazdu z Opoczna do Warszawy wyniesie około 1 godziny, a do Katowic czy Krakowa – około 1 godziny i 30 minut.
W Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych zabezpieczono środki finansowe na lata 2013 - 2014 na budowę peronu wraz z przebudową infrastruktury technicznej stacji w wysokości 3.000.000,00 zł. Zakończenie budowy przystanku nastapi w 2014 roku a uruchomienie planowane jest w rozkładzie jazdy na lata 2014 - 2015.
W załączniku publikujemy projekt kluczowy dotyczący poprawy dostępności wewnętrznej i zewnętrznej, warunków komunikacji w części południowo - wschodniej woj. łódzkiego i warunków dojazdu z terenu powiatu opoczyńskiego, piotrkowskiego, tomaszowskiego oraz ościennych koneckiego woj. świętokrzyskie i przysuskiego woj. mazowieckie do planowanej stacji osobowej Opoczno Południe na CMK nalężącej do sieci TEN-T poprzez przebudowę dróg powiatowych i gminnych oraz przebudowę infrastruktury obsługi podróżnych.