Warto odwiedzać stronę internetową Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Opocznie i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, np. gdy zostaliśmy ofiarą nieuczciwych sprzedawców lub sklep nie chce uznać naszej reklamacji/gwarancji, czy też nie jesteśmy zadowoleni z wycieczki, za którą zapłaciliśmy. Także wtedy, gdy mamy jakieś pytania odnośnie bycia świadomym konsumentem.
Prawo do reklamacji
Jest to podstawowe uprawnienie każdego konsumenta. W naszym kraju obowiązuje ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 27 lipca 2002 roku, która jest wynikiem wdrożenia dyrektyw europejskich z zakresu prawa konsumenckiego.
Pamiętajmy, że w każdym przypadku obrotu konsumenckiego mamy prawo do reklamacji, które nie może być wyłączone (niezależnie od tego czy kupujemy telewizor, telefon komórkowy, czy ogórki u lokalnego przedsiębiorcy). Jeżeli przedsiębiorca stwierdzi, że reklamacja nie jest uwzględniona, to narusza przepisy prawa.
Z paragonem czy bez?
Wielokrotnie zdarzają się sytuacje, kiedy to sprzedawcy uzależniają przyjęcie pisma reklamacyjnego od przedstawienia paragonu. Taka sytuacja jest także naruszeniem prawa. Nie ma bowiem przepisów, które nakładałyby na konsumenta obowiązek przedstawienia paragonu przy reklamacji. Wymaganie go przez sprzedawcę jest stawianiem pozaustawowych wymagań i tym samym będzie próbą ograniczenia praw konsumenta. Naruszy to przepisy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.