20 kwietnia 2014 roku w Starostwie Powiatowym w Opocznie odbyło się szkolenie z zakresu stosowania klauzul społecznych, przygotowane przez Spółdzielnię Socjalną "Promyk Nadziei" z Opoczna.
Klauzule społeczne to wyjątek od powszechnie obowiązujących reguł dopuszczany w unijnym prawie zamówień publicznych z uwagi na istotne względy społeczne. Co do zasady kryteria oceny oferty złożonej w ramach zamówień publicznych dotyczą jakości i ceny przedmiotu zamówienia, ale prawo unijne przewiduje możliwość wprowadzenia przez udzielającego zamówienia dodatkowych kryteriów społecznych, o ile nie narusza to swobody wyboru. Warunkiem jest to, że kryteria takie odpowiadają na ważne potrzeby społeczne oraz, że taka możliwość przewidziana jest w prawie krajowym.
Klauzule społeczne pojawiły się w 2009 roku w prawie zamówień publicznych celem zwiększenia szans oferentów zatrudniających osoby niepełnosprawne czy bezrobotne. Chodzi o to by pieniądze publiczne mogły trafiać w pierwszej kolejności do tych, którzy zatrudniają osoby wykluczone społecznie (m.in. spółdzielni socjalnych). Taka polityka daje szansą na samozatrudnienie osób, które na otwartym rynku mają niewielkie szanse, ponadto oznacza mniej wydatków na zasiłki i wsparcie społeczne.