Wspólna Metoda Oceny – CAF (ang. Common Assesment Framework) jest narzędziem zarządzania jakością, zainspirowanym przez Model Doskonałości Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (EFQM) oraz modelem Kompleksowego Zarządzania Jakością TQM ( ang. Total Quality Management), przeznaczonym dla jednostek administracji publicznej. Podobnie jak Kompleksowe Zarządzanie jakością (TQM), narzędzie CAF wpisuje się w fundamentalne zasady doskonałości: zorientowanie na wyniki, skupienie na obywatelach/klientach, przywództwo i stałość celów, zarządzanie przez procesy i fakty, współuczestnictwo pracowników, stałe doskonalenie i innowacyjność, wzajemne korzystne partnerstwo i odpowiedzialność społeczna Jednostki. Jest to model całościowego przeglądu funkcjonowania Urzędu, z uwzględnieniem analizy wyników jej działalności oraz potencjału organizacyjnego, oparte na założeniu, że osiągnięcie pożądanych rezultatów działań Urzędu zależy od jakości przywództwa, wpływającego na politykę i strategię Starostwa, zarządzanie zasobami ludzkimi, działania w zakresie nawiązywania relacji partnerskich, zasoby i procesy.
Wprowadzanie CAF ma cztery zasadnicze cele:
1. Wprowadzić zasady TQM do Urzędu i stopniowo, poprzez zrozumienie i wykorzystanie samooceny, prowadzić je od stosowanej obecnie sekwencji „Zaplanuj – Wykonaj” do kompletnego cyklu „Zaplanuj – Wykonaj - Sprawdź – Popraw”
2. Umożliwiać urzędom administracji publicznej stosowanie samooceny w celu diagnozowania i określania działań usprawniających
3. Spełniać rolę pomostu pomiędzy różnymi modelami stosowanymi w zarządzaniu jakością
4. Umożliwić jednostkom administracji publicznej uczenie się poprzez porównywanie do najlepszych wzorców (benchlearning).
W grudniu 2011 roku, w związku z wdrożeniem i zastosowaniem metody CAF w zarządzaniu Urzędem, Starostwo Powiatowe w Opocznie uzyskało Certyfikat poświadczający udział w projekcie systemowym „Przygotowanie jednostek samorządu terytorialnego do stosowania Wspólnej Metody Oceny CAF w procesie mierzenia potencjału i dokonań poprzez szkolenia pracowników i pomoc doraźną”, realizowanym przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Zgodnie z tą metodą, Urząd należy poddawać regularnie ( średnio co 2 lata) jednoczesnemu oglądowi z różnych punktów widzenia, w ramach całościowego procesu analizy wyników jego działalności. Tym samym, zgodnie z założeniami Metody CAF, w Starostwie Powiatowym w Opocznie w miesiącach maj – czerwiec 2014 r. przeprowadzane jest kolejne badanie jakości pracy Urzędu.
Model CAF dostarcza łatwego w użyciu narzędzia, dzięki któremu europejskie podmioty sektora publicznego mogą sięgnąć po techniki zarządzania jakością w celu poprawy działalności. Jest to wspólny europejski instrument zarządzania jakością w sektorze publicznym. Starostwo Powiatowe w Opocznie zostało zarejestrowane – jako użytkownik CAF, w europejskiej bazie danych (CAF Users Database), zarządzanej przez Europejski Instytut Administracji Publicznej (EIPA).
Wdrożenie i zastosowanie metody CAF w Starostwie w grudniu 2011 roku stanowiło i nadal stanowi element realizacji Polityki Jakości Zarządzania Urzędem, a tym samym dążenie do systematycznego rozwoju i implementacji nowych narzędzi pozwalających na doskonalenie funkcjonowania Starostwa Powiatowego w Opocznie.