Dwie szkoły z powiatu opoczyńskiego biorą udział w projekcie „Misja Przyroda - Zielone Szkoły w Parkach Narodowych”
Trwają wyjazdy młodzieży w ramach projektu „Misja Przyroda. Zielone szkoły w parkach narodowych”. Od kwietnia do czerwca w bezpłatnych wycieczkach edukacyjnych do wszystkich parków narodowych wzięło już udział 3.600 uczniów ze 119 szkół podstawo-wych z całego kraju. A to był dopiero półmetek tegorocznej edycji projektu. We wrześniu i październiku do parków narodowych po wiedzę i przygodę wyjeżdżają kolejne grupy. Je-sienią projekt jest realizowany we współpracy ze szkołami gimnazjalnymi.
Głównym celem „Misji Przyroda” jest budowanie wśród młodzieży wiejskiej świadomości i poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze własnego regionu i kraju. W ramach zajęć uczniowie wcielają się w rolę odkrywców i badaczy, poznając przy tym walory przyrodnicze wybranego parku narodowego i jego najbliższej okolicy.
Do udziału w turnusach jesiennych zostały zakwalifikowane dwie szkoły z powiatu opoczyńskiego: Gimnazjum im. S. Małachowskiego w Białaczowie oraz Gimnazjum im. Jana Pawła II w Drzewicy. Podczas pięciodniowych bezpłatnych wycieczek dzieci poznają walory przyrodnicze i kulturowe Babiogórskiego Parku Narodowego.
Z grupami, które rekrutowane są ze szkół wiejskich, pracuje się fantastycznie - mówi dr Tomasz Pasierbek z Babiogórskiego Parku Narodowego. - Uczniowie wiedzą po co tu przyjechali, są bardzo twórczy i nie trzeba ich zachęcać do pracy na zajęciach. Często z własnej inicjatywy tworzą własne projekty wykraczające poza program zielonej szkoły np. kręcą filmy albo piszą piosenki o tym, co ich zainteresowało. Dzięki temu, że wszystko jest świetnie zorganizowane i mamy zapewnione dobrze opracowane materiały, praca w ramach Misji Przyroda to prawdziwa przyjemność.
Dzięki atrakcyjnej formule programu, łączącej naukę, gry i zajęcia terenowe, uczniowie szybciej i chętniej przyswajają wiedzę przyrodniczą. W I etapie programu wspólnie z nauczycielem wyru-szają na wyprawę do parku narodowego, w którym, korzystając z doświadczenia i wiedzy pracow-ników parku oraz jego zasobów, uczestniczą w zajęciach terenowych i eksperymentach przyrodni-czych. Jednocześnie, jako „reporterzy przyrody” każdego dnia zamieszczają swoje relacje na spe-cjalnie dedykowanym profilu na Facebooku. Z najciekawszych wpisów powstaje gazetka „Misja Przyr(g)oda", która trafia do szkół w ramach podsumowania programu. Po powrocie do szkoły uczniowie realizują projekt, którego celem jest zaprezentowanie walorów przyrodniczych najbliższej okolicy.
Projekt „Misja Przyroda - Zielone Szkoły w Parkach Narodowych” jest realizowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, organizację pozarządową, która pomaga zmieniać wizerunek wsi. Fundacja aktywnie wspiera rozwój społeczno-gospodarczy lokalnych społeczności na terenach wiejskich. „Misja Przyroda” jest projektem o zasięgu ogólnokrajowym, jest realizowany we współpracy ze wszystkimi 23 parkami narodowymi. Łącznie w pięciodniowych wyjazdach weźmie udział 7.200 uczniów z ponad 200 szkół z całej Polski. We wcześniejszych edycjach projektu, które były realizowane w 2013 i 2014 roku w 10 parkach narodowych, wzięło udział łącznie ponad 1100 uczniów. W przekazywaniu wiedzy przyrodniczej Fundacja korzysta z zasobów Parków Narodowych oraz ich doświadczenia i metod badawczych.
Ciągle pokutuje dość powszechne przekonanie, że dzieci i młodzież ze wsi mają częstszy i łatwiejszy kontakt z przyrodą - mówi Marek Zagórski, prezes Fundacji Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej. - Nic bardziej mylnego. Na przykład na tak zwane „zielone szkoły” młodzi mieszkańcy wsi nie wyjeżdżają prawie wcale. Zresztą przeciętnie wycieczka szkolna w przypadku uczniów z małych miejscowości trwa jeden dzień. Podobnie rzecz ma się ze znajomością Parków Narodowych, które choć czasami są tuż za progiem, nie są znane. Potwierdziły to zresztą nasze doświadczenia już w ramach „Misji Przyroda” większość uczniów była w Parku Narodowym po raz pierwszy. Dlatego zdecydowaliśmy się zrealizować ten projekt: aby wzbudzić u młodych miesz-kańców wsi poczucie dumy z otaczającej ich przyrody, rozbudzić zainteresowanie nią i dać możli-wość poznać jej piękno i złożoność. Chcieliśmy też dać im możliwość wyjazdu na ciekawe, dobrze przygotowane i zorganizowane zajęcia. I chyba nam się udało.