Opoczno

Poniedziałek/25.11.2024
|Elżbiety, Katarzyny, Klemensa
2.jpg
Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Opocznie
28-07-2016
 
 
 
 
Wyślij link mailem
grafika

Publikujemy informacje o działalności Powiatowego Zespółu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Opocznie.

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Opocznie wydaje:

• Orzeczenia o niepełnosprawności w przypadku dzieci do 16-go roku życia,

• Orzeczenia o stopniu niepełnosprawności w przypadku osób powyżej 16-go roku życia,

• Orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień dotyczy osób posiadających orzeczenia o inwalidztwie lub niezdolności do pracy o których mowa w art. 5 i 62 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

 

Podstawa prawna działania Powiatowego Zespołu

1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 127, poz. 721, z późn. zm.),

2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 roku w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. z 2015 r, poz.1110),

3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267.)

 

Procedura postępowania

Powiatowy Zespół orzeka na wniosek osoby zainteresowanej lub na wniosek jej przedstawiciela ustawowego.

Osoba zainteresowana, która ubiega się o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności/stopniu niepełnosprawności składa odpowiednie dokumenty: wypełniony wniosek o wydanie orzeczenia ( w oryginale) oraz zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia wydane dla potrzeb zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności (w oryginale).

W przypadku wydania orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień składa się; wypełniony wniosek oraz kopię prawomocnego orzeczenia o inwalidztwie lub niezdolności do pracy wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Zaświadczenie lekarskie powinno być wystawione nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku. Do wniosku składa się również niezbędną dokumentację medyczną. Składając kolejny wniosek należy pamiętać aby dołączyć tylko dokumentację medyczną powstałą od czasu poprzedniej komisji lekarskiej.

Powyższa dokumentacja medyczna potwierdzająca naruszenie sprawności organizmu powinna być złożona w formie kserokopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem lub kopii wraz z oryginałem ( do wglądu), celem jej potwierdzenia przez pracowników Zespołu. Dokumentami takimi mogą być np.: karty informacyjne leczenia szpitalnego, badania medyczne, badania laboratoryjne, badania specjalistyczne, dodatkowe zaświadczenia lekarskie, opinie lekarskie, konsultacje lekarskie, opisy zdjęć rtg, historie choroby, historie wizyt itp.

Wniosek osoby pełnoletniej, która nie jest ubezwłasnowolniona i ze względu na stan zdrowia nie ma zdolności pisania ani komunikowania się z otoczeniem, może podpisać osoba uprawniona do podejmowania w jej imieniu czynności prawnych.

O ustanowienie osoby uprawnionej do podejmowania w imieniu tej osoby czynności prawnych musi wystąpić do sądu rodzina bądź opiekunowie ww. osoby.

Członkami zespołu orzekającego są: lekarz, który jest jednocześnie przewodniczącym komisji lekarskiej, psycholog, doradca zawodowy, pedagog i pracownik socjalny.

W przypadku wydania orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień wniosek rozpatruje jednoosobowo lekarz, po wcześniejszym dokonaniu bezpośredniego badania osoby zainteresowanej.

Organem odwoławczym od orzeczeń wydanych przez Powiatowy Zespół jest Wojewódzki Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w województwie łódzkim. Odwołanie składa się w terminie 14 dni od daty doręczenia orzeczenia, za pośrednictwem Zespołu, który je wydał.

Szczegółowych informacji można również zasięgnąć na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Opocznie: www.opocznopowiat.pl w zakładce ; Poradnik Interesanta.

 

Wnioski w sprawie orzekania o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności mogą być składane do różnych celów np.

- do odpowiedniego zatrudnienia,

- do skorzystania z różnego rodzaju szkoleń,

- zaopatrzenia w środki pomocnicze i przedmioty ortopedyczne,

- uzyskania karty parkingowej,

- korzystania ze świadczeń pomocy społecznej,

- uzyskania różnych świadczeń z pomocy społecznej,

- uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej,

- korzystania z ulg i przywilejów,

- wystawienia legitymacji osobie niepełnosprawnej.

 

Zespół wydaje legitymacje osobie niepełnosprawnej dokumentujące niepełnosprawność

Każda legitymacja wydawana jest na podstawie prawomocnego orzeczenia o zaliczeniu do niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności.

W celu uzyskania legitymacji należy złożyć wypełniony wniosek o wydanie legitymacji, kserokopię prawomocnego orzeczenia oraz jedno aktualne zdjęcie - dotyczy osoby powyżej 16-go roku życia.

Za wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej nie pobiera się żadnych opłat.

Szczegółowych informacji można również zasięgnąć na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Opocznie: www.opocznopowiat.pl w zakładce ; Poradnik Interesanta.

 

Zespół wydaje karty parkingowe osobie niepełnosprawnej mającej znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się.

Od dnia 1 lipca 2014 roku organem wydającym karty parkingowe jest Przewodniczący Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności

Od dnia 1 lipca 2014 r, karty parkingowe są wydawane na podstawie orzeczeń;

- wydanych po 30 czerwca 2014 r, jeżeli zawierają wskazanie do karty parkingowej w punkcie 9 wskazań w orzeczeniu,

- wydanych przed 1 lipca 2014 r, orzeczeń tylko ze stopniem znacznym o symbolu przyczyny niepełnosprawności 04-O (choroby narządu wzroku), 05- R (upośledzenie narządu ruchu), lub 10-N (choroby neurologiczne). Osoby posiadające tego rodzaju orzeczenia uzyskają kartę parkingową bez konieczności ponownego orzekania się jeżeli zawiera ono wskazanie w punkcie 9 orzeczenia – „spełnia”.

W celu wyrobienia karty parkingowej należy złożyć odpowiednie dokumenty:

- wypełniony wniosek o wydanie karty parkingowej

- kserokopię prawomocnego orzeczenia,

- jedna aktualna fotografię

- potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej w wysokości 21 zł. ( w kasie Starostwa Powiatowego w Opocznie)

Osoba ubiegająca się o wydanie karty parkingowej, musi osobiście złożyć wzór podpisu we wniosku w obecności pracownia Zespołu.

Jeżeli osoba zainteresowana jest już posiadaczem karty parkingowej wydanej przez Powiatowy Zespół, której ważność się kończy, to w chwili składania kolejnego wniosku o wydanie następnej karty parkingowej jest zobligowana do jej zwrotu celem dokonania jej zniszczenia.

Za wydanie karty parkingowej obowiązuje opłata w wysokości 21 zł.

Od dnia 1 lipca 2014 roku karta parkingowa wydawana jest wyłącznie na czas określony. Karta parkingowa wydawana jest na okres ważności orzeczenia jednak nie dłuższy niż na okres 5 lat.

Wszystkie karty parkingowe wydane przed dniem 1 lipca 2014 roku, bezterminowo utraciły swoją ważność z dniem 1 lipca 2015 roku. Dotyczy to również kart parkingowych, które zostały wydane na czas nie określony lub na czas określony dłuższy niż dzień 30 czerwca 2015 roku.

Zespół wydaje karty parkingowe dla placówki zajmującej się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się.

Od dnia 1 lipca 2014 roku organem wydającym karty parkingowe jest Przewodniczący Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności właściwy ze względu na siedzibę placówki.

Wymagane dokumenty;

- wniosek o wydanie karty parkingowej

- dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 21 zł, ( w kasie Starostwa Powiatowego w Opocznie)

- wnioskodawca składa również odpowiednie oświadczenia

 

Po upływie ważności karty parkingowej nie jest ona przedłużana automatycznie. Osoba składająca kolejny wniosek o wydanie karty parkingowej jest zobligowana do jej zwrotu, celem dokonania jej zniszczenia. Na jeden pojazd wykorzystywany do przewozu osób niepełnosprawnych wydaje się jedna kartę parkingową.

Kartę parkingową wydaje się placówce nie dłużej niż na okres 3 lat.

Szczegółowych informacji można również zasięgnąć na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Opocznie: www.opocznopowiat.pl w zakładce ; Poradnik Interesanta.

 

Miejscem pobierania wniosków i ich składania jest;

Starostwo Powiatowe w Opocznie, ul. Kwiatowa 1A, parter pokój nr. 6

Tel: 44 736-15-09

Miejscem załatwienia spraw jest:

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Opocznie,

ul. Kwiatowa 1A, parter, pokój nr. 6, tel; 44 736-15-09

 

 
 
 
 
Wyślij link mailem
 
facebook-logo-transparent.png
youtube-logo.png
240px-F006.png
H.png
no kl.png
4-000001.png
1f.png
promuje_lodzkie_achromatyczne_uproszczone_800x518_72dpi.jpg
nbh.png
1
2
3
4
5
1
2
3
4
5
Nasze Wydawnictwa
interregion_logo.png
sz.png
PO.png
A.png
s.png
sA.png
UP.png
Z.png
B.png
Decyzja użytkownika w zakresie plików Cookie na niniejszej stronie


Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące plików cookie.Korzystanie z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Akceptuje powyższe warunki  

.