Żeromski w badaniu PISA
Dnia 11 marca 2009 r. uczniowie dwóch klas Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Opocznie wzięli udział w Programie Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA).
Zespół Szkół Ogólnokształcących jest jedną z 200 szkół ponadgimnazjalnych w Polsce, w której realizowany jest Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA). Jest to program badawczy realizowany Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). W badaniu biorą udział uczniowie z ponad 60 krajów europejskich i pozaeuropejskich, w tym z Australii, Brazylii, Czech, Francji, Japonii, Chin, Meksyku, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Rosji i Stanów Zjednoczonych. W badaniu bierze udział również Polska, w której Program koordynowany jest przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, a realizowany przez Polską Akademię Nauk.
Badanie przeprowadzane jest co 3 lata. Dzięki temu można ocenić, jak zmienia się poziom wiedzy i umiejętności młodzieży. Wyniki podlegają analizie w Ministerstwie Edukacji Narodowej, kuratoriach oświaty i w szkołach oraz szeroko komentowane w radio, prasie i telewizji. Po każdym cyklu badań przygotowywany jest raport, który pozwala doskonalić programy nauczania w krajach uczestniczących w badaniu.
Badanie zostało przygotowane przez międzynarodowy komitet ekspertów w ścisłej współpracy ze specjalistami z krajów uczestniczących w Programie. Uznano, że dla funkcjonowania we współczesnym, szybko zmieniającym się świecie, niezbędna jest podstawowa wiedza z zakresu języka ojczystego, matematyki i nauk przyrodniczych, tzn. biologii, fizyki i chemii. I właśnie tych dziedzin dotyczą zadania.
Celem badania wiedzy i umiejętności uczniów jest określenie, na ile młodzież w różnych krajach przygotowana jest do pełnego uczestnictwa w „dorosłym” życiu. Aby w pełni uczestniczyć w tym życiu, nie wystarcza być fachowcem w jednej dziedzinie – zawodowej. niezbędna jest wiedza i umiejętności z zakresu języka ojczystego, matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych przedmiotów, których naucza się w szkołach na całym świecie. Program PISA ma sprawdzić czy uczniowie potrafią zastosować wiedzę w praktyce oraz na ile są przygotowani do samodzielnego uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy. Uczestnictwo w PISA jest szczególnie ważne dla Polski i innych krajów, znajdujących się w podobne sytuacji. Porównując wyniki uzyskane przez polską młodzież z wynikami młodzieży z przodujących krajów świata można określić, w jakich obszarach wiedzy i umiejętności występują u nas braki i niedociągnięcia, a w dalszej perspektywie – nadrobić je.
Jednocześnie przeprowadzone zostało badanie: Nasza dalsza nauka i praca, mające na celu przybliżenie realiów nauki w szkołach ponadgimnazjalnych, ich uwarunkowań i efektów jakie przynoszą. Celem tego badania jest monitorowanie losów uczniów objętych Programem PISA dotyczących kolejnych etapów kształcenia, rodzaju podjętych studiów wyższych i kariery zawodowej. Chodzi o sprawdzenie, na ile skuteczne są działania władz, zmierzające do wyrównywania szans dalszego kształcenia i pracy uczniów.