Zmiany w systemie informatycznym w procesie rejestracji pojazdów – kolejny etap CEPiK 2.0.
Od dnia 13 listopada 2017 r., czyli już niebawem, w całej Polsce zacznie obowiązywać ustawa o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 1926). Ustawa ta umożliwi wdrożenie Systemu Informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0), w zakresie przebudowy i modernizacji Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), co ma przyczynić się do poprawy jakości danych oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz obrotu pojazdami. Rozszerzono katalog podmiotów, które będą uprawnione do wglądu do Centralnej Ewidencji Pojazdów o: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, Stacje Kontroli Pojazdów oraz Straż Graniczną.
Zmiany istotne zamieszczone w w/w ustawie:
1) nadanie Staży Granicznej uprawnień do zatrzymywania dowodów rejestracyjnych,
2) podłączenie do ewidencji CEPiK: stacji kontroli pojazdów, Policji, Staży Granicznej, Inspekcji Transportu Drogowego, Żandarmerii Wojskowej, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Bardzo ważną informacją dla wszystkich przyszłych klientów Wydziałów Komunikacji jest fakt, iż czynności wykonywane przez pracowników wydziału muszą odbywać się w systemie CEPiK 2.0 w czasie rzeczywistym – synchronizacja danych online. To znaczy, że w przypadku braku połączenia z Systemem Informatycznym Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców ( SI CEPiK) dopuszczalna będzie wyłącznie praca w trybie awaryjnym.
Praca w trybie awaryjnym dopuszcza wyłącznie możliwość wydania pozwolenia czasowego podczas rejestracji pojazdu.
Ważne – przy braku połączenia z CEPiK i pracy w trybie awaryjnym nie będzie możliwe:
– wydanie dowodu rejestracyjnego stałego,
– wydanie z depozytu dowodu rejestracyjnego zatrzymanego,
– zgłoszenie zbycia pojazdu,
– wyrejestrowanie pojazdu,
– wpis wszelkich adnotacji tj: HAK, GAZ, VAT, dopisanie współwłaściciela,
– wymiana dowodu rejestracyjnego,
– wydanie wtórników dokumentów lub tablic rejestracyjnych.
Mamy jednak nadzieję, że przypadki braku połączenia z SI CEPiK 2.0 nie będą należały do częstych, jednak jeśli się już pojawią to z góry przepraszamy z utrudnienia wynikające nie z winy Wydziału Komunikacji.
Jarosław Bielecki
Dyr. Wydziału Komunikacji i Transportu