Po rozpatrzeniu wniosku Powiatu Opoczyńskiego z dziedziny Edukacja Ekologiczna, Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, w dniu 18 sierpnia br. podjął uchwałę o przyznaniu dotacji na zdanie pod nazwą: "Ekologicznie znaczy logicznie - program edukacji ekologicznej 2009 powiatu opoczyńskiego".
Zadania szczegółowe i jednostki je organizujące:
1. Turniej wiedzy ekologicznej EKOCHEM’2009, warsztaty ekologiczne dla uczestników turnieju wiedzy ekologicznej EKOCHEM’2009 oraz utworzenie herbarium i ogrodu skalnego – Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Stefana Żeromskiego w Opocznie.
2. Wycieczka do pracowni terenowej Bolimowskiego Parku Krajobrazowego w Budach Grabskich i KWB Bełchatów „Alternatywne źródła energii a walka ze skutkami przemysłowej działalności człowieka”. „Opoczyńskie drzewa i lasy - dobrem i przyszłością przyszłych pokoleń”- konkurs ekologiczny – Zespół szkól Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Opocznie.
3. „Piękno form roślinnych” - wycieczka do Arboretum SGGW w Rogowie - Zespół Szkół Specjalnych w Opocznie.
4. „Przyszkolny ogródek botanicznych – edukacja proekologiczna i sztuka ogrodnictwa” – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Drzewicy.
5. Organizacja stacji meteorologicznej. „Perła naszej okolicy zabytkiem przyrody” –wykonanie tablic z opisem przyrody zabytkowego parku w Mroczkowie Gościnnym. Wycieczka do KWB w Bełchatowie – Zespół Szkół Rolniczych w Mroczkowie.
6. „Środowisko bliżej nas” - wycieczka do Geotermii Uniejów oraz ekologiczny konkurs fotograficzny i quiz ekologiczny – Zespół Szkół Zawodowych w Żarnowie.
ZADANIA Z DZIEDZINY EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
„Ekologicznie znaczy logicznie –
program edukacji ekologicznej 2009 powiatu opoczyńskiego”
1. Turniej wiedzy ekologicznej EKOCHEM’2009:
Cele Turnieju:
- podniesienie poziomu wiedzy ekologicznej i sozologicznej uczniów różnych grup wiekowych,
- wykształcenie nawyków i umiejętności sprzyjających zachowaniom prośrodowiskowym,
- pobudzenie emocjonalne na rzecz środowiska przyrodniczego,
- wniesienie elementu kultury ekologicznej w życie codzienne,
- wykształcenie nawyku monitorowania stanu środowiska przyrodniczego najbliższej okolicy,
- ukazanie celowości tematycznej korelacji treści nauczania przedmiotowego.
Zagadnienia objęte tematyką Turnieju:
- Woda jest życiem (środowisko wodne, woda a zdrowie, woda w życiu codziennym i gospodarce, zanieczyszczenia i ochrona wód, właściwości wody, woda w przyrodzie),
- Gleba – hoduje i żywi (rodzaje i właściwości gleb, elementy gleby, życie w glebie, procesy niszczące glebę, metody ochrony gleb, znaczenie gleby w biosferze),
- Powietrze i człowiek (budowa i skład atmosfery, źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, wpływ stanu powietrza na ekosystemy, ochrona powietrza atmosferycznego, alternatywne źródła energii, składniki klimatu a powietrze),
- Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy (zbiorniki wodne powiatu opoczyńskiego, ich rodzaje
i stan ekologiczny, rodzaje gleb na terenie powiatu opoczyńskiego, ich eksploatacja i stopień degradacji, stan atmosfery w powiecie opoczyńskim, źródła zanieczyszczeń i skutki ekologiczne).
Turniej wiedzy ekologicznej EKOCHEM’2009 skierowany jest dla dwóch grup wiekowych: uczniowie III klasy szkół gimnazjalnych i uczniowie klas I-III szkół ponadgimnazjalnych. Turniej składa się z dwóch etapów: szkolnego/pisemnego (indywidualne eliminacje organizowane przez szkolnego koordynatora Turnieju jako forma kwalifikacji do etapu powiatowego) i powiatowego/pisemnego
i ustnego (indywidualny test wiedzy i umiejętności oraz rozgrywki zespołowe wykazujące umiejętności praktycznego wykorzystania posiadanej wiedzy). Organizator zapewnia: przygotowanie
i przeprowadzenie testu wiedzy w etapie powiatowym, przygotowanie i przeprowadzenie etapu zespołowego, nagrody i dyplomy dla szkół i uczestników Turnieju, dobrą zabawę.
2. Warsztaty ekologiczne dla uczestników turnieju wiedzy ekologicznej EKOCHEM’2009:
Cele zadania:
- popularyzowanie tematyki ekologicznej,
- poznawanie przez uczniów środowiska oraz zagrożeń wynikających z działalności człowieka,
- kształtowanie odpowiedzialności młodzieży za środowisko naturalne,
- zaangażowanie młodzieży w monitorowanie stanu środowiska naturalnego okolicy zamieszkania,
- rozbudzenie potrzeby podejmowania samodzielnych działań na rzecz środowiska naturalnego,
- rozwijanie odpowiedzialności za przyrodę i stwarzanie prawidłowych warunków życia bez ingerencji
w środowisko naturalne,
- rozwijanie motywacji uczniów do zdobywania wiedzy o środowisku naturalnym i o procesach w nim zachodzących.
Warsztaty przeprowadzone zostaną w dwóch formach: teoretycznej (4 godziny lekcyjne
w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Opocznie) oraz 6 godzin w terenie (oznaczanie stopnia zanieczyszczenia wody, powietrza i gleby). Organizator zapewnia: przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów, dyplomy dla szkół i uczestników warsztatów, przyjazną atmosferę zajęć.
3. Herbarium i ogród skalny:
W ramach programu uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Opocznie poznają podstawowe wiadomości o roślinach leczniczych powszechnie stosowanych w lecznictwie, sposobach
i warunkach ich hodowli oraz wykorzystaniu ich w życiu codziennym.
4. Wycieczka do pracowni terenowej Bolimowskiego Parku Krajobrazowego w Budach Grabskich KWB Bełchatów „Alternatywne źródła energii a walka ze skutkami przemysłowej działalności człowieka” i zajęcia edukacyjne:
Cele zadania:
- zdobycie przez młodzież informacji na temat działań ekologicznych podejmowanych w celu ochrony przyrody,
- zapoznanie z alternatywnymi źródłami energii,
- zapoznanie ze skutkami eksploatacji nieodnawialnych zasobów naturalnych i sposobów minimalizacji skutków tej działalności dla przyrody i w efekcie dla człowieka,
- poznawanie fauny i flory Polski,
- bezpośrednie obcowanie z przyrodą - zdobywanie szacunku dla przyrody.
Uczestnicy wycieczek będą mięli za zadanie rejestrowanie informacji i stworzenie materiałów edukacyjnych na temat: „Alternatywne źródła energii ” oraz „Likwidacja skutków eksploatacji zasobów naturalnych”. Jedną z planowanych atrakcji wycieczek są zajęciach na następujące tematy: „Oczyszczenie wód kopalnianych i atmosferycznych”, „Rekultywacja gruntów i zagospodarowanie hałd
i wyrobisk górniczych”, „Hybrydowy system zasilania ze źródeł odnawialnych” oraz „Fauna i flora Puszczy Bolimowskiej”.
5. „Opoczyńskie drzewa i lasy - dobrem i przyszłością przyszłych pokoleń” - konkurs ekologiczny:
Cele konkursu:
- rozwijanie wśród uczniów umiejętności obserwacji przyrody, jej dokumentowania, interpretacji i opisu,
- propagowanie działań zmierzających w kierunku ochrony środowiska a w głównej mierze drzew
i lasów,
- rozbudzenie postawy troski o stan opoczyńskich lasów,
- rozbudowanie i pogłębianie zamiłowania oraz szacunku dla przyrody,
- poznawanie walorów krajoznawczo-turystycznych powiatu,
- popularyzacja i promocja walorów przyrodniczych powiatu.
- Inspirowanie młodzieży do działań na rzecz ochrony przyrody.
- zdobywanie i przetwarzanie informacji.
W ramach konkursu stworzona zostanie broszura - ulotka przedstawiająca zagrożenia dla lasów powiatowych zanieczyszczeniami odpadami komunalnymi i przemysłowymi. Publikacja
i rozpowszechnienie ulotek w instytucjach, szkołach i na ulicach, pozwoli wpłynąć na świadomość społeczeństwa w zakresie ochrony polskich lasów, postrzegania lasów jako warunku istnienia człowieka.
6. „Piękno form roślinnych” - wycieczka do Arboretum w Rogowie:
Arboretum położone jest na terenie województwa łódzkiego, zlokalizowane w regionie Niżów Środkowopolskich, na Wysoczyźnie Rawskiej. W ramach wycieczki szkolnej uczniowie poznają ciekawe gatunków drzew i krzewów Europy Środkowo - Wschodniej. Uczniowie zapoznają się z walorami przyrodniczymi terenu leśnego, na którym zlokalizowany został ogród, obejrzą kolekcję roślin drzewnych, zielnych i tropikalnych oraz zwiedzą Muzeum Lasu i Drewna. Odbędą również przejażdżkę rogowską koleją wąskotorową.
7. Przyszkolny ogródek botaniczny – edukacja proekologiczna i sztuka ogrodnictwa:
Ogródek będzie miał powierzchnię około 1000 m2. W ogródku botanicznym na niewielkiej powierzchni zaprezentowane będzie wiele różnorodnych środowisk wzrostu roślin, natomiast na umieszczonych w ogródku tablicach znajdzie się ich merytoryczny opis. W oparciu o taki obiekt został zaplanowany cykl lekcji plenerowych pokazujących różnorodność świata roślinnego i zmiany
w wegetacji w zależności od pór roku. Lekcje te adresowane będą do dzieci i młodzieży szkolnej (około 20 lekcji rocznie). W założeniu ogródka zaplanowano 5 stanowisk odpowiadających roślinności:
- łąkowej,
- leśnej,
- leśnej polany,
- śródziemnomorskiej,
- wzgórza kwiatów.
Byłby to pierwszy tego typu obiekt w okolicy, który w następnych latach będzie wzbogacany
o nowe nasadzenia i obiekty aby wzbogacić jego walory dydaktyczne i estetyczne. Informacje umieszczone na tablicach zostaną powtórzone i rozwinięte w przewodniku „Sztuka ogrodnictwa”, który zawierał będzie również złote zasady tworzenia ogrodu. W szkole zostanie utworzone kółko zainteresowań, w ramach którego uczniowie będą zajmować się ogródkiem i zgłębiać wiedzę z zakresu ogrodnictwa. Powstanie wzorcowego obiektu edukacyjnego tego typu (z merytorycznym opisem) przyczyni się do wzrostu ogólnie pojętej wiedzy tak młodzieży jak i dorosłych w zakresie współegzystowania roślinności tak w założeniach ogrodowych jak i w pewnej mierze w środowisku naturalnym. Liczymy, że ogródek będzie wzorem dla wielu przydomowych ogrodów w okolicy.
8. Organizacja stacji meteorologicznej:
Mająca powstać stacja pozwoli na prowadzenie obserwacji meteorologicznych w regionie opoczyńskim. Gromadzenie i przetwarzanie danych ze stacji meteo pozwoli na uchwycenie cech mikroklimatu naszego regionu i będzie niezastąpioną pomocą dla uczniów szkół powiatu opoczyńskiego. Zagadnienia dotyczące atmosfery stanowią ważny dział geografii w szkole średniej
a składniki pogody i przyrządy pomiarowe stanu atmosfery, to tematy poruszane na lekcjach przyrody
w szkole podstawowej. Opis działania i wyniki pomiarów zostaną zamieszczone na szkolnej stronie internetowej oraz w gazetce szkolnej.
9. „Perła naszej okolicy zabytkiem przyrody” –wykonanie tablic z opisem przyrody zabytkowego parku w Mroczkowie Gościnnym:
Tablice formatu A2 na arkuszach blachy, przytwierdzone do specjalnych, wcześniej wykonanych tablic drewnianych, będą przedstawiały informacje na temat przyrody zabytkowego parku w Mroczkowie Gościnnym. Umiejscowione zostaną przy ścieżce w zabytkowym parku. Młodzież
i miejscowa ludność będzie mogła zapoznać się nie tylko z urokliwymi miejscami okolicznej przyrody ale również ze skutkami jej zniszczenia.
10. Wycieczka do Kopalni Węgla Brunatnego Bełchatów:
Uczniowie zapoznają się z funkcjonowaniem zespołu kopalnia - elektrownia w aspekcie degradacji ochrony środowiska i rekultywacji terenów poeksploatacyjnych. Zapoznają się z różnymi metodami radzenia sobie z tymi problemami w pobliskiej gminie Kleszczów. Poznają sposoby wykorzystania alternatywnych źródeł energii tj. elektrownie wiatrowe na górze Kamieńsk.
6. „Środowisko bliżej nas” - wycieczka do Geotermii Uniejów oraz ekologiczny konkurs fotograficzny i quiz ekologiczny:
Cele:
- podnoszenie poziomu wiedzy ekologicznej w oparciu o aktywne formy edukacji,
- podnoszenie wiedzy i świadomości ekologicznej na temat chronionych gatunków roślin oraz obszarów cennych przyrodniczo,
- promocja poprzez fotografię walorów przyrodniczo - krajobrazowych powiatu opoczyńskiego,
- poznanie środowiska województwa łódzkiego,
- pozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży w dziedzinie fotografii i przyrody.
Program przeznaczony jest dla uczniów szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych powiatu opoczyńskiego i przewidziany jest do realizacji w dwóch przedsięwzięciach:
- zajęcia terenowe dla uczniów ZSZ w Żarnowie – uczniowie będą mieli możliwość obserwacji wykorzystania źródeł geotermalnych jako zasobów odnawialnych ziemi, na zajęciach zapoznają się
z obsługą i wykorzystaniem przyrządów pomiarowych do badania jakości wody, gleby i powietrza, Przeprowadzony zostanie konkurs w formie quizu ekologicznego,
- ekologiczny konkurs fotograficzny, którego tematyka zgłaszanych prac będzie obejmować kategorię
P - przyroda ożywiona - obejmuje fotografie zwierząt i roślin, zjawisk atmosferycznych, pejzaży.