Szybka kolej w Opocznie
20-08-2010
Szybka kolej w Opocznie
W dniu 20 sierpnia 2010 roku w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi starosta opoczyński Józef Róg wziął udział w spotkaniu konsultacyjnym, na którym przedstawiono propozycje inwestycyjne budowy peronów na stacji Opoczno Południe.
Na spotkaniu omówiono warianty przebiegu połączenia Łódź-Opoczno i sposób jego włączenia w stację Opoczno Południe, mówiono o przebudowie stacji Opoczno Południe wraz z lokalizacją peronów i przystosowanie stacji do obsługi pasażerów. Zapoznano się z propozycjami gminy Opoczno w zakresie lokalizacji i zakresem dodatkowych inwestycji towarzyszących przyszłej stacji, oraz przyjęto harmonogram dalszych działań zmierzających do zawarcia porozumienia pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A a samorządem w sprawie sposobu realizacji inwestycji. Ze strony starostwa w powołanym do tego celu zespole znalazł się pracownik Wydziału Ochrony Środowiska, Zdrowia i Osób Niepełnosprawnych Leszek Lewandowski. Budowa węzła w Opocznie jest integralną częścią realizacji programu rządowego budowy szybkiej kolei Warszawa – Łódź - Wrocław/Poznań wraz z łącznikiem do linii CMK. W ramach przystosowania CMK do parametrów linii dużej prędkości w wykonywanym obecnie studium wykonalności zaplanowano budowę węzła łączącego Łódź z Opocznem w okolicach stacji Opoczno Południe.
Linia szybkiej kolei Y jest planowaną linią kolei dużych prędkości łączącą Warszawę, Łódź, Kalisz/Ostrów Wielkopolski, Wrocław oraz Poznań. Linia "Y" ma poprzez zmodernizowany łącznik Łódź-Opoczno współpracować z Centralną Magistralą Kolejową, co umożliwi połączenia do Katowic i Krakowa. Prędkość maksymalna pociągów na tej linii wynosić będzie 350km/h. Odcinek Łódź-Opoczno zostanie zmodernizowany i przystosowany do prędkości 200 km/h. Po tej modernizacji czas podróży z Opoczna do Łodzi wynosił będzie 45 min, do Warszawy 45 min, do Katowic 75 min, do Krakowa 75 min, do Poznania 1 godz 40 min, do Szczecina 3 godz 10 min, a do Bydgoszczy 2 godz 35min. Oto główne cele kolei dużych prędkości w Polsce:
-Skrócenie przejazdu pomiędzy największymi centralnymi aglomeracjami w Polsce do mniej niż 2 godzin.
-Radykalne skrócenie przejazdu z centrum Polski do regionów przygranicznych do około 3 godzin.
-Skrócenie czasów przejazdów z Polski zachodniej do wschodniej i z północnej do południowej do 5-6 godzin.
-Zapewnienie 80% mieszkańców Polski dostępu do kolei dużych prędkości przy czasie dojazdu do stacji tych kolei nie dłuższym niż 1 godzina.
Opoczno jest pierwszą jednostką samorządową w której będzie budowany węzeł kolejowy. W ten sposób, po raz kolejny w historii naszego miasta i regionu inwestycje kolejowe w znacznym stopniu przyczynią się do rozwoju całego naszego powiatu. Szybki przejazd do najważniejszych miast w Polsce ułatwi kontakty handlowe i biznesowe Opocznian, młodzieży ułatwi dojazd do szkół i uczelni a poszukującym pracy stworzy większe możliwości jej znalezienia. Samorząd i władze Powiatu Opoczyńskiego dołożą wszelkich starań by wszystkie czynności związane z procesem inwestycyjnym przebiegały szybko i sprawnie.