W sali konferencyjnej w Starostwie Powiatowym w Opocznie, 6 września
2010 r. odbyło się spotkanie informacyjne związane z planowaną
modernizacją linii kolejowej E65 – Południe odcinek Grodzisk Mazowiecki
– Zawiercie Kraków/Katowice – Zwardoń/Zebrzydowice – granica państwa.
Wśród uczestników spotkania obecni byli m.in. przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przedstawiciele konsorcjum HALCROW, Starosta Opoczyński Józef Róg i Wicestarosta Jan Wieruszewski, przedstawiciele Starostwa Powiatowego w Rawie Mazowieckiej, Poseł na Sejm RP Robert Telus, radny Sejmiku Województwa Łódzkiego Wiktor Olszewski, radny Marek Ksyta, Burmistrz Opoczna Jan Wieruszewski, Wiceburmistrz Jarosław Wiktorowicz. Spotkanie podzielone zostało na dwie części. W pierwszej przedstawiono ogólną charakterystykę przedsięwzięcia, natomiast w drugiej części inwestorzy oraz wykonawcy udzielali odpowiedzi na pytania zadawane przez obecnych gości. Dokumentację przedprojektową publikujemy w załączniku PDF poniżej tego tekstu.
Realizacja przedsięwzięcia, o którym mowa stanowi część planu modernizacji sieci transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T na terenie Polski. Projekt jest finansowany z Funduszu Spójności i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., natomiast wykonawcą jest konsorcjum HALCROW w składzie: Halcrow Group Ltd, Scott Wilson Ltd, Egis Poland Sp. z o.o., Egis Rail S.A..
Projekt E 65 – Południe podzielony został na następujące zadania:
Zadanie 1 – obejmuje prace na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie
Zadanie 2 – obejmuje prace na odcinku Zawiercie – Katowice
Zadanie 3 – obejmuje prace na odcinkach Psary – Kozłów – Kraków
Zadanie 4 – obejmuje prace na odcinkach Katowice – Zwardoń – granica państwa oraz Czechowice–Dziedzice – Zebrzydowice – granica państwa.
W każdym zadaniu rozpatrywane są 3- 4 opcje modernizacyjne. Każda opcja jest szczegółowo przestawiana, rekomendowana a wybór opcji optymalnej należy do zamawiającego.
Zakres Projektu E 65 – Południe obejmuje województwa: mazowieckie, łódzkie, świętokrzyskie, śląskie oraz małopolskie. Przedmiotem spotkania w Opocznie było przede wszystkim województwo łódzkie.
W województwie łódzkim modernizacji podlegać będą nawierzchnia kolejowa, podtorze i podłoże (wzmocnienie), sieć trakcyjna i podstacje trakcyjne, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, drogi wzdłuż linii kolejowej (równoległe, technologiczne), obiekty inżynieryjne (mosty wiadukty, przepusty), układy torowe na wybranych posterunkach ruchu – dostosowane do nowych funkcji i pozostałe branże.
Likwidacji podlegać będą wszystkie przejazdy kolejowe w poziomie szyn (wymóg bezpieczeństwa dla prędkości V > 160 km/h). W zamian za likwidowane przejazdy planuje się w ich pobliżu budowę skrzyżowań dwupoziomowych (np. wiaduktów drogowych) lub dróg dojazdowych do pobliskich wiaduktów). Na stacji Opoczno – Południe planowana jest budowa dwóch peronów z dojściem podziemnym, dodatkowego toru do planowanej łącznicy (w ramach innego projektu) w kierunku Łodzi. Planowana jest lokalizacja węzła multimodalnego (pętla autobusowa, parking Park&Ride). Umożliwi to skomunikowanie pociągów kursujących po CMK z pociągami z kierunku Tomaszowa Maz, Koluszek i Łodzi.
Inwestycja ta zakłada również działania w zakresie ochrony środowiska, ochrony przed hałasem, bezpieczeństwa ruchu ludzi i zwierząt przebywających w pobliżu linii kolejowej. Przykładami takich rozwiązań mają być np. ekrany akustyczne, podwyższenie izolacyjności zewnętrznej budynków poprzez wymianę stolarki okiennej czy wygrodzenie linii w miejscach, w których istnieje prawdopodobieństwo przekraczania torów przez osoby nieuprawnione, jak również zwierzęta dzikie lub domowe.
Po wypowiedziach inwestora i wykonawcy, głos zabrał Starosta Opoczyński, Józef Róg, który celem uogólnienia dodał, iż w wyniku przedsięwzięcia Opoczno, połączone z Łodzią koleją dużych prędkości, będzie podstawowym węzłem szybkich kolei. Z Opoczna do Łodzi będzie można wówczas dojechać w czasie ok. 40 min, taki sam czas przejazdu będzie do Warszawy. Prowadzący spotkanie wyjaśnił, iż zmniejszenie prędkości przy zjeździe do Łodzi spowodowane będzie zjazdem z głównego ciągu komunikacyjnego. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że peron na stacji Opoczno Południe będzie mógł być wybudowany do 2012 r. Takie przedsięwzięcie przyniosłoby duże korzyści dla całego powiatu, nie tylko przez poprawę komfortu podróży i integracji społecznej miedzy regionami, ale również zapewni poprawę bezpieczeństwa podróżnych i pieszych, podniesie punktualność i standard usług, bezpieczeństwo migracji zwierząt, oraz ograniczy hałas poprzez zastosowanie najnowszych technologii.
Decyzja użytkownika w zakresie plików Cookie na niniejszej stronie
Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące plików cookie.Korzystanie z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
Aby kontynuować musisz zaznaczyć "Akceptuje powyższe warunki"