Ewaluacja problemowa w obszarze procesy w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Opocznie
13-05-2011
W dniach 11 – 29 marca 2011 r. w trzech szkołach wchodzących w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Stanisława Staszica w Opocznie tj. w Liceum Ogólnokształcącym, Technikum i Zasadniczej Szkole Zawodowej, została przeprowadzona ewaluacja problemowa w obszarze procesy.
Ewaluacja miała na celu zebranie informacji i ustalenie poziomu spełnienia przez szkołę wymagań zawartych w załączniku do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324).
Ewaluacja polegała na zebraniu i analizie informacji:
– o efektach działalności dydaktycznej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
– o procesach zachodzących w szkole,
– o funkcjonowaniu szkoły w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów,
– o zarządzaniu szkołą.
Szkoła może spełniać te wymagania na pięciu poziomach tj. na poziomie E – oznaczającym niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę, D – oznaczającym podstawowy stopień, C – oznaczającym średni stopień, B – oznaczającym wysoki stopień, A – oznaczającym bardzo wysoki stopień.
Objęte ewaluacją szkoły ZSP w Opocznie, zostały ocenione w obszarze procesy przez zespół wizytatorów ds. ewaluacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, w przeważającej części na poziomie wysokim i bardzo wysokim.
Wnioski z ewaluacji przeprowadzonej w Liceum Ogólnokształcącym, Technikum i Zasadniczej Szkole Zawodowej Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Opocznie:
1. Systematyczne doskonalenie warunków pracy, przykładem czego jest realizacja projektu unijnego „Wyposażenie szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez powiat opoczyński w pomoce dydaktyczne przeznaczone do nowoczesnych metod nauczania” oraz eliminacja dwuzmianowości – pozytywnie wpływa na jakość procesów edukacyjnych zachodzących w szkołach.
2. Szkoły dużą uwagę przykładają do kształtowania pożądanych postaw uczniów w oparciu o system wartości akceptowany przez całą społeczność szkolną – uczniów, rodziców i nauczycieli.
3. Szkoły kształtują pożądane postawy uczniów poprzez ich czynne uczestnictwo w różnorodnych projektach, np. „Potrzebujemy siebie nawzajem”, „Nie jesteś sam”, „Lubię pomagać”, „Uwolnij książki”, co powoduje, że uczniowie mają realny wpływ na codzienne życie szkół.
Ponadto Liceum Ogólnokształcące modyfikuje ofertę edukacyjną: wprowadza różnorodne działania dydaktyczne i wychowawcze. W opinii partnerów szkoły realizacja unijnych projektów jest szansą na zatrudnienie jej absolwentów („I Ty możesz zostać Pitagorasem”). Przykładem sięgania przez szkołę po nowe rozwiązania programowe jest włączenie się w ogólnopolską akcję „Dzień Przedsiębiorczości” pod patronatem Prezydenta RP. Innym przykładem jest redagowanie gazety szkolnej w ramach projektu ogólnopolskiego „I Ty możesz zostać dziennikarzem” we współpracy z wydawnictwem OPERON (młodzież uzyskała certyfikat i możliwość publikowania gazety szkolnej).
Wymagania i poziom ich spełniania w Liceum Ogólnokształcącym:
1. Szkoła ma koncepcję pracy – B
2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej – B
3. Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany – B
4. Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli – B
5. Kształtuje się postawy uczniów – A
6. Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych – B.
Technikum posiada bogatą ofertę edukacyjną. Nowatorskie rozwiązania programowe, oparte na realizacji projektów unijnych, wyróżniają ofertę edukacyjną („Absolwent z prawem jazdy – szansą na lepsze jutro” – dla uczniów klas II i III Techniku Mechanicznego; „Wyposażenie szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez powiat opoczyński w pomoce dydaktyczne przeznaczone do nowoczesnych metod nauczania”).
Szkoła sięga po atrakcyjne projekty edukacyjne dla młodzieży. Utworzenie Akademii Lokalnej CISCO w szkole zapewnia uczniom, oprócz przygotowania do egzaminu zawodowego i matury z informatyki, możliwość zdobycia umiejętności pracy na stanowisku serwisanta komputerowego lub asystenta help – desc (certyfikat CISCO – IT). Jest to projekt realizowany we współpracy z Warszawską Wyższą Szkołą Informatyki. Następnie realizacja projektu „Otwarta szkoła” we współpracy z Microsoft It – oprogramowanie w wybranym języku, przygotowuje uczniów technikum do rozszerzenia egzaminu z informatyki (uczniowie już zdobyli certyfikat, a jeden z nauczycieli informatyki uzyskał tytuł nauczyciela innowatora).
Wymagania i poziom ich spełniania:
1. Szkoła ma koncepcję pracy – B
2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej – A
3. Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany – C
4. Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli – B
5. Kształtuje się postawy uczniów – A
6. Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych – B.
Zasadnicza Szkoła Zawodowa kształtuje umiejętności i kompetencje potrzebne na rynku pracy, poprzez bardzo dobrą współpracę z Cechem Rzemiosł Różnych w Opocznie oraz lokalnymi pracodawcami – z Zakładem Ceramiki „Serwis”. W opinii przedstawicieli środowiska lokalnego, szkoła jest placówką otwartą na nowe zawody, na które aktualnie jest zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy (technolog robót wykończeniowych w budownictwie, elektryk, piekarz).
Wymagania i poziom ich spełniania w Zasadniczej Szkole Zawodowej:
1. Szkoła ma koncepcję pracy – B
2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej – C
3. Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany – B
4. Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli – B
5. Kształtuje się postawy uczniów – A
6. Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych – B.