Starosta Opoczyński informuje, iż z dniem 4 grudnia 2011 r. weszły w życie trzy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 21 października 2009 r.: Nr 1071/2009,1072/2009, 1073/2009, ujednolicające warunki wykonania transportu drogowego na terenie Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1071/2009, przedsiębiorcy aby uzyskać licencję na transport drogowy (po 4 grudnia 2011 r.) oraz nadal spełniać warunki będące podstawą do wydania licencji (dotyczy przedsiębiorców posiadających licencje wydane przed dniem 4 grudnia 2011 r.) muszą spełniać następujące wymagania:
1. posiadać rzeczywistą i stałą siedzibę w jednym z państw członkowskich,
2. dysponować odpowiednim sprzętem i urządzeniami technicznymi w bazie eksploatacyjnej,
3. cieszyć się dobrą reputacją,
4. posiadać odpowiednią zdolność finansową,
5. posiadać wymagane kompetencje zawodowe.
W zakresie pierwszego i drugiego wymogu przedsiębiorca musi posiadać siedzibę znajdującą się w państwie członkowskim, wraz z lokalami, w których prowadzi główną działalność, w szczególności dokumenty księgowe, akta dotyczące pracowników, dokumenty zawierające dane na temat czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku oraz wszelkie inne dokumenty, do których dostęp musi mieć właściwy organ, aby sprawdzić, czy spełnione zostały warunki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu. Ponadto przedsiębiorca powinien dysponować odpowiednim sprzętem technicznym i urządzeniami technicznymi w bazie eksploatacyjnej tak aby prowadzić działalność związaną z pojazdami używanymi do transportu w sposób rzeczywisty i ciągły (art. 5 WE Nr 1071/2009).
Wymóg dobrej reputacji, zgodnie z art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1071/2009, zostanie spełniony jeśli nie podważą jej żadne poważne zarzuty, takie jak wyroki skazujące lub sankcje za popełnienie poważnego naruszenia w przepisach krajowych w następujących dziedzinach: prawo handlowe, prawo upadłościowe, płace i warunki zatrudnienia w zawodzie, prawo o ruchu drogowym, odpowiedzialność zawodowa, handel ludźmi lub narkotykami oraz w jednym lub kilku państwach członkowskich nie zostali skazani za poważne narusznie przepisów wspólnotowych dotyczących w szczególności: czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców, czasu pracy oraz instalacji i używania urządzeń kontrolnych, maksymalnej masy i wymiarów pojazdów użytkowych w ruchu międzynarodowym, kwalifikacji wstępnej i ustawicznego kształcenia kierowców, badań technicznych w celu dopuszczenia pojazdów użytkowych do ruchu, w tym obowiązkowych badań technicznych pojazdów silnikowych, dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy lub, w odpowiednim przypadku, dostępu do rynku przewozu drogowego osób, bezpieczeństwa w drogowym przewozie towarów niebezpiecznych, instalacji i używania ograniczników prędkości w niektórych rodzajach pojazdów, praw jazdy, dostępu do zawodu, transportu zwierząt.
Tak jak dotychczas, przedsiębiorca który chce podjąć i prowadzić działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego musi w każdym momencie roku finansowego spełnić swoje zobowiązania finansowe. W tym celu przedsiębiorca wykazuje swoją zdolność finansową na podstawie:
1. potwierdzonych przez audytora lub osobę upoważnioną (biegły rewident), rocznych sprawozdań finansowych, że co roku dysponuje kapitałem i rezerwami co najmniej równej 9 000 EUR w przypadku wykorzystywania tylko jednego pojazdu i 5 000 EUR na każdy następny pojazd,
w drodze odstępstwa od pkt 1,
2. gwarancji bankowej, lub
3. ubezpieczenia, w tym ubezpieczenia odpowiedzialności zawodowej (nie mylić z ubezpieczeniem przewoźnika) z jednego lub kilku banków lub innych instytucji finansowych, w tym przedsiębiorstw ubezpieczeniowych, składających solidarną gwarancję za przedsiębiorstwo na w/w kwoty.
Zgodnie z art. 4 rozporządzenia WE 1071/2009 przedsiębiorca wykonujący zawód przewoźnika drogowego zobowiązany jest wyznaczyć przynajmniej jedną osobę fizyczną - zarządzającego transportem, która spełnia warunki przewidziane w art. 3 ust. 1 lit. b) i d) i która:
1. w sposób rzeczywisty i ciągły zarządza operacjami transportowymi tego przedsiębiorstwa, ma rzeczywisty związek z przedsiębiorstwem, polegający na przykład na tym, że jest jego pracownikiem, dyrektorem, właścicielem lub udziałowcem lub nim zarządza lub, jeżeli przedsiębiorca jest osobą fizyczną, jest tą właśnie osobą oraz posiada miejsce zamieszkania na terenie Wspólnoty,
2. spełnia wymóg dobrej reputacji,
3. kieruje operacjami transportowymi nie więcej niż czterech przedsiębiorstw, realizowanymi za pomocą floty, liczącej nie więcej niż 50 pojazdów.
Mając na uwadze zasady wskazane w Komunikacie Ministra Infrastruktury z dnia 2 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania od 4 grudnia 2011 r. rozporządzeń UE w zakresie dostępu do zawodu przewoźnika drogowego oraz zasad wykonywania przewozów drogowych osób i rzeczy http://www.transport.gov.pl, Starosta Opoczyński informuje, że w przypadku złożenia przez przedsiębiorcę po dniu 4 grudnia 2011 r., wniosku o wydanie dodatkowego wypisu z licencji udzielonej przed tym dniem, będzie oceniał wyłącznie zdolność finansową przedsiębiorcy, zgodnie z art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE Nr 1071/2009.
Biorąc powyższe pod uwagę, przy wydaniu licencji na krajowy transport drogowy rzeczy zgodnie z art. 5, 6, 7 i 8 rozpodrządzenia WE Nr 1071 /2009, Starosta Opoczyński dokona sprawdzenia warunków: posiadania rzeczywistej i stałej siedziby oraz bazy eksploatacyjnej w jednym z państw członkowskich, posiadania dobrej reputacji, dysponowania odpowiednią zdolnością finansową a także posiadania wymaganych kompetencji zawodowych.
Ocena warunków dotyczących siedziby i bazy eksploatacyjnych oraz warunków w zakresie posiadania dobrej reputacji, do czasu określenia sposobu dokumentowania ich w przepisach krajowych (projektowana nowelizacja ustawy o transporcie drogowym) dokonywana będzie na podstawie oświadczenia przedsiębiorcy. Złożenie oświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym skutkować będzie odmową udzielenia licencji lub jej cofnięciem.
Nie ulegają zmianie opłaty za wydanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego i wypisów z licencji.