8 marca 2013 roku w Sali Konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Opocznie odbyło się spotkanie konsultacyjne w sprawie przygotowywanego Projektu Kluczowego z perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020. Program dotyczy poprawy dostępności zewnętrznej i wewnętrznej, warunków komunikacji w części południowo-wschodniej woj. łódzkiego i warunków dojazdu z terenu powiatu opoczyńskiego, tomaszowskiego, piotrkowskiego oraz ościennych koneckiego w woj. świętokrzyskim i przysuskiego w woj. mazowieckim do stacji osobowej Opoczno Południe na CMK należącej do sieci TEN-T, poprzez przebudowę dróg powiatowych i gminnych oraz budowę infrastruktury obsługi podróżnych. W spotkaniu tym udział wzięli władze Powiatu Opoczyńskiego ze Starostą Markiem Ksytą, burmistrzowie i wójtowie z Powiatu Opoczyńskiego oraz wicemarszałek Województwa Łódzkiego Artur Bagieński. Uczestnicy spotkania umówili się na kolejne konsultacje, które przeprowadzone zostaną w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi 14 marca br.
Cele projektu -
• Wzmocnienie kapitału terytorialnego południowo-wschodnich obszarów woj. łódzkiego poprzez zapewnienie sprawnych powiązań transportowych kolejowych i drogowych:
- zewnętrznych z Łódzkim Obszarem Metropolitalnym i głównymi ośrodkami gospodarczymi kraju (Warszawa, Kraków, Katowice, Poznań, Wrocław)
- wewnętrznych pomiędzy gminami wiejskimi a Opocznem jako ośrodkiem subregionalnym i między powiatami opoczyńskim, tomaszowskim, piotrkowskim, koneckim (woj. świętokrzyskie) i przysuskim (woj. mazowieckie)
• Utworzenie węzła komunikacyjnego łączącego województwa mazowieckie , łódzkie i świętokrzyskie z dostępem do sieci TEN-T
• Poprawa warunków funkcjonowania i rozwoju podmiotów gospodarczych Zagłębia Ceramiczno-Budowlanego Opoczno - Tomaszów Maz.
• Udostępnienie obszaru Doliny Rzeki Pilicy i rozwój turystyki aktywnej
• Zwiększenie mobilności zawodowej mieszkańców oraz dostępu do edukacji i kultury
Przedsięwzięcia do realizacji
• Przebudowa/budowa dróg powiatowych z siecią ścieżek rowerowych– 86 km
• Przebudowa/budowa dróg gminnych – 6 km
• Budowa parkingów „Parkuj i jedź” – 2 szt.
• Przebudowa budynku stacji na dworzec
Oczekiwane rezultaty
• Usprawnienie transportu zbiorowego poprzez zorganizowanie multimodalnego węzła komunikacyjnego, w którym wiodącym środkiem transportu jest kolej i zmniejszenie jego kosztów
• Rozwój gospodarczy w wyniku zwiększenia dostępności i wzmocnienia endogenicznego potencjału Zagłębia Ceramiczno-Budowlanego i Obszaru Rzeki Pilicy i wzrost zatrudnienia
• Zatrzymanie procesu wyludniania się obszarów objętych projektem
• Wzrost zamożności mieszkańców i poziomu wykształcenia
• Poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego i skrócenie czasu podróży
Koszt
• Przebudowa/budowa dróg powiatowych wraz z systemem ścieżek rowerowych
• Przebudowa/budowa dróg dojazdowych do stacji i budowa infrastruktury obsługi podróżnych
Koszt: 200 mln. zł
Źródła finansowania
• Fundusze UE – 85%
• Środki własne beneficjenta i partnerów – 15%