Opoczno

Sobota/27.4.2024
|Sergiusza, Teofila, Zyty
1.jpg
Stanowisko samorządów Powiatu Opoczyńskiego
11-03-2013
 
 
 
 
Wyślij link mailem
grafika

W miniony piątek Starosta Opoczyński Marek Ksyta oraz Burmistrzowie i Wójtowie miast i gmin naszego powiatu wyrazili swoje stanowisko wobec likwidacji lini kolejowej bięgnącej przez Opoczno. Protest ten otrzymali -

Cezary Grabarczyk Wicemarszałek Sejmu

Janusz Piechociński Wisepremier

Sławomir Nowak Minister TBiGM

Jolanta Chełmińska Wojewoda Łódzki

Witold Stępień Marszałek Województwa Łódzkiego

Krzysztof Dyl Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Remigiusz Paszkiewicz Prezes Zarządu PKP PLK S.A.

Tadeusz Syryjczyk Przew Rady Przewoźników

Zygmunt Grzchulski Dyrektor Zakładu Lini Kolejowych w Lublinie

Krzysztof Pióro Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Skarzysku Kamiennej

 

STANOWISKO

 SAMORZĄDÓW Z TERENU POWIATU OPOCZYŃSKIEGO

z dnia 8 marca 2013 r.

 w sprawie wyrażenia protestu wobec zamiaru wyłączenia z eksploatacji

linii kolejowej nr 25 na trasie Tomaszów Maz.-Skarżysko Kamienna

W ostatnich dniach otrzymaliśmy wiadomość, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zamknąć linię nr 25 na odcinku Tomaszów Maz.-Skarżysko Kamienna. Jest to dla nas bardzo niepokojąca wiadomość.

Wyrażamy protest wobec planów związanych z zamiarem wyłączenia z eksploatacji linii kolejowej nr 25 na trasie Tomaszów Maz.-Skarżysko Kamienna. Odcinek ten, w naszej ocenie, ma bardzo duże znaczenie społeczno-gospodarcze dla Powiatu Opoczyńskiego.

Wyłączenie z eksploatacji tej linii kolejowej budzi wielkie obawy związane z funkcjonowaniem transportu kolejowego dotyczącego nie tylko mieszkańców, ale przede wszystkim podmiotów gospodarczych z naszego terenu, które korzystają z transportu kolejowego. Poważny problem będzie dotyczył głównie transportu towarowego. Duże firmy działające na terenie naszego Powiatu, korzystające z transportu towarowego zostaną zupełnie odcięte od połączeń kolejowych.

Z uzyskanych informacji (są to dane szacunkowe) wynika, że po szlakach kolejowych PLK o długości ok. 34 tys. km przewozi się w Polsce ok. 224 mln ton towarów rocznie. Średnio to daje około 6,6 tys. ton na1 km linii kolejowych. Natomiast na odcinku kolejowym Tomaszów Maz.-Skarżysko Kamienna o długości 86 km przewozi się rocznie ponad 1 mln ton towarów. To daje ponad 11,6 tys. ton na 1 km linii kolejowych. Oznacza to, że przewozy na linii kolejowej Tomaszów Maz.-Skarżysko Kamienna są znacznie wyższe niż średnia w Polsce. Tym bardziej decyzja PKP PLK S.A. jest dla nas niezrozumiała.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że transport kolejowy jest szybszy, tańszy i zarazem ekologiczny, co ma ogromne znaczenie dla naszych firm, które z niego korzystają.

Linia kolejowa nr 25 na trasie Tomaszów Maz.-Skarżysko Kamienna odgrywa bardzo ważną rolę w działalności podmiotów gospodarczych z naszego Powiatu. Przykład: Opoczno I Sp. z o.o., która jest jednym z największych producentów płytek ceramicznych w Polsce. Rocznie przy wykorzystaniu tej linii dokonywany jest transport ok. 110.000 ton surowca zarówno z zachodu kraju, jak i z granicy wschodniej. Firma Opoczno I Sp. z o.o. rocznie wysyła do odbiorców około 200 wagonów kolejowych wyrobów (płytek ceramicznych).

Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że w najbliższym czasie w Opocznie rusza realizacja ogromnej inwestycji – budowy Magazynu Centralnego (Centrum Logistyczne) dla spółek produkcyjnych z grupy ROVESE S.A. i nie tylko. Decyzja o lokalizacji tego Centrum Logistycznego w Opocznie zapadła m.in. z uwagi na fakt bezpośredniego dostępu do tej linii kolejowej. Z tego Magazynu będą realizowane dostawy na cały kraj i za granicę wyrobów marki Cersanit i Opoczno (płytek ceramicznych, mebli łazienkowych i pozostałej armatury łazienkowej), a w późniejszym terminie możliwe, że towary też z innych firm.

Wzdłuż linii kolejowej nr 25 zlokalizowanych jest wiele innych podmiotów gospodarczych bardzo ważnych gospodarczo dla Powiatu Opoczyńskiego, które wykorzystują kolej do transportu surowców i produktów. Są to m.in.: Ceramika Paradyż, Nowa Gala, Ceramika Gres, Ceramika Końskie, Valdi Ceramika, Tartak Petrykozy.

Linia ta ma również strategiczne znaczenie dla kopalni Grudzeń Las Sp. z o.o., Kopalni i Zakładu Przeróbki Piasku Syski w gminie Mniszków oraz Tomaszowskiej Kopalni Surowców Mineralnych Biała Góra, które są producentem różnego rodzaju piasku dla przemysłu szklarskiego, ceramicznego, odlewniczego. W ciągu roku z w/w kopalni transportem kolejowym przewozi się ok. 650 tys. ton piasków. Materiał ten jest wywożony w znaczącej większości w stronę południową, tj. w stronę Skarżyska Kamiennej.

W pobliżu stacji kolejowej Bratków zlokalizowana jest 25 hektarowa Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna podstrefa Sławno, łącznie przygotowanych obok strefy jest 100 hektarów terenów inwestycyjnych oraz podstrefa Starachowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na terenie gminy Mniszków (26 hektarów).

Decyzja PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w sprawie wyłączenia z eksploatacji linii kolejowej nr 25 na trasie Tomaszów Maz.-Skarżysko Kamienna wywołała duże poruszenie wśród przedsiębiorców z terenu Powiatu Opoczyńskiego, jak również przyszłych inwestorów, lokalnych władz samorządowych szczebla powiatowego i gminnego. Linia ta ma dla nas znaczenie strategiczne, a jej wyłączenie z eksploatacji ograniczy potencjał rozwojowy naszego regionu.

Decyzja ta bardzo osłabi rozwój gospodarczy na naszym terenie. Już teraz wskaźnik bezrobocia na terenie naszego Powiatu znacznie odbiega od wskaźnika krajowego.

Przy stopie bezrobocia w kraju na poziomie 14 %, na terenie Powiatu Opoczyńskiego jest to poziom 18,2%. Już teraz wielu mieszkańców naszego Powiatu jest zmuszonych do wyjazdu poza miejsce zamieszkania w celu dojazdu do pracy oraz w celu poszukiwania pracy.

Zamknięcie tego szlaku będzie miało znaczące skutki dla podmiotów gospodarczych, jak również dla odbiorców ze względu na znaczący wzrost kosztów logistyki. Oznacza to dla wszystkich podmiotów korzystających z infrastruktury kolejowej stopniową utratę rynków zbytu, utratę konkurencyjności, a w konsekwencji brak możliwości funkcjonowania.

Prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. działania restrukturyzacyjne mające na celu zbilansowanie kosztów działalności firmy wpłyną negatywnie na rozwój społeczno-gospodarczy naszego regionu.

Misją i wizją działalności PKP PLK S.A. jest m.in. „wspieranie rozwoju regionów i zapewnienie lepszej dostępności komunikacyjnej”. Tym samym, celem nadrzędnym winno być wspieranie rozwoju regionów i poprawa ich dostępności komunikacyjnej w celu pobudzenia wzrostu gospodarczego, a nie ich ograniczanie. Decyzja Zarządu PKP PLK S.A. ten rozwój znacznie ograniczy, a wręcz uniemożliwi.

Uważamy, że decyzja PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dotycząca wyłączenia linii kolejowej nr 25 na trasie Tomaszów Maz.-Skarżysko Kamienna z eksploatacji może mieć daleko idące konsekwencje gospodarcze i ekonomiczne oraz może doprowadzić do „wykluczenia komunikacyjnego” Powiatu Opoczyńskiego.

Dodatkowo, w przypadku likwidacji tej linii kolejowej należy wziąć pod uwagę konsekwencje wywozu tak dużej ilości materiałów transportem samochodowym dla stanu dróg lokalnych oraz bezpieczeństwa mieszkańców okolicznych miejscowości.

Ponadto, radni Sejmiku Województwa Łódzkiego w ostatnich dniach przyjęli Strategię rozwoju regionu łódzkiego do 2020 roku i do ważnych elementów rozwoju regionu zaliczono zagłębie ceramiczno-budowlane Opoczno-Tomaszów Mazowiecki. Planowana decyzja PKP PLK S.A. uniemożliwi rozwój tego regionu.

 Mając na uwadze powyższe wyrażamy protest wobec zamiaru wyłączenia z eksploatacji linii kolejowej nr 25 na trasie Tomaszów Maz.-Skarżysko Kamienna i wnosimy o ponowne rozważenie przez Zarząd PKP PLK S.A. tej decyzji. Uważamy, że wymaga ona pogłębionej analizy wpływu takiej decyzji na region, oraz jej konsekwencji dla gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu ceramicznego i szklarskiego.

 
 
 
 
Wyślij link mailem
 
facebook-logo-transparent.png
youtube-logo.png
240px-F006.png
H.png
no kl.png
4-000001.png
1f.png
promuje_lodzkie_achromatyczne_uproszczone_800x518_72dpi.jpg
nbh.png
1
2
3
4
5
1
2
3
4
5
Nasze Wydawnictwa
interregion_logo.png
sz.png
PO.png
A.png
s.png
sA.png
UP.png
Z.png
B.png
Decyzja użytkownika w zakresie plików Cookie na niniejszej stronie


Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące plików cookie.Korzystanie z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Akceptuje powyższe warunki  

.