Na dworcu Łódź Kaliska został zaprezentowany nowy szynobus, który będzie jeździł na trasie Koluszki - Tomaszów - Opoczno. Jest to pierwsza z dwóch tego typu maszyn, które będą jeździć na częściowo niezelektryfikowanej linii. Dziś rusza w pierwszy kurs.
Autobus szynowy typu 214M (SA 135) został wyprodukowany przez firmę PESA z Bydgoszczy. Jest to jednoczłonowy pojazd o napędzie spalinowym. Może jechać z prędkością do 120 km/h. Jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych i przyjazny dla środowiska. Jest wyposażony w toaletę próżniową działającą w systemie zamkniętym, do ogrzewania przedziałów pasażerskich wykorzystywana jest energia cieplna z systemu chłodzenia silnika spalinowego; dodatkowo system uzupełniony jest o układ ogrzewania zamkniętego z rozmieszczonymi grzejnikami wzdłuż ścian bocznych przedziału. Szynobus wyposażony jest w drzwi otwierane za pomocą przycisków. Ma wygodne fotele, monitory, przestronne wnętrza. Imponująco wyposażona jest również kabina maszynisty. - To jakby się przesiąść z malucha do mercedesa - zachwala Ryszard Dąbrowski, który wczoraj poprowadził pojazd.
W tym „mercedesie” jest 56 miejsc siedzących i 64 stojące. W części niskopodłogowej znajdują się wieszaki na rowery.
Autobus szynowy zamówiły Przewozy Regionalne. Zastąpi on wysłużony i awaryjny szynobus SN 81, który dotychczas obsługiwał linię Tomaszów Maz. - Opoczno. Na dworcu Łódź Kaliska zaprezentowała go w imieniu marszałka Witolda Stępnia - Teresa Woźniak z Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.
Jest to pierwszy z dwóch szynobusów, jaki zamówiły Przewozy Regionalne do obsługi głównie niezelektryfikowanej trasy Tomaszów - Opoczno. Drugi zostanie dostarczony jeszcze w tym roku.
(u.m.)