3 grudnia 2015 roku Powiat Opoczyński zorganizował konferencję pt.” Kształcenie i rola doradztwa zawodowego – dobry wybór, świadoma decyzja”, którą poprowadził prof. dr hab. Stefan Michał Kwiatkowski. Prof. Kwiatkowski jest Prorektorem ds. Nauki i Kierownikiem Katedry Pedagogiki Pracy i Andragogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, doktorem honoris causa Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Pełni funkcję v-ce przewodniczącego Komitetu Nauk Pedagogicznych i Komitetu Rozwoju Edukacji Narodowej PAN oraz przewodniczącego Rady Naukowej Instytutu Badań Edukacyjnych. Jest również m.in. ekspertem Komitetu ds. Oświaty i Szkolnictwa Zawodowego Krajowej Izby Gospodarczej. W swojej pracy naukowej podejmuje zagadnienia dotyczące pedagogiki pracy oraz kształcenia i kompetencji zawodowych. Jest autorem ponad 500 artykułów oraz autorem, współautorem, redaktorem, współredaktorem 82 książek, w tym: „Kształcenie zawodowe – wyzwania”, „priorytety, standardy”, „Szkoła a rynek pracy”, „Przedsiębiorstwo w rozwoju zawodowym pracowników”.
W spotkaniu wzięli również udział starosta opoczyński Józef Róg, wicestarosta Marcin Baranowski, dyrektor Wydziału Oświaty i Funduszy Unijnych Starostwa Powiatowego w Opocznie Małgorzata Grzesińska, wójt gminy Żarnów Krzysztof Nawrocki, wójt gminy Paradyż Wojciech Rudalski oraz dyrektorzy szkół, PUP w Opocznie, pedagodzy, doradcy zawodowi i przedstawiciele OHP.
Rynek pracy potrzebuje wysokiej klasy specjalistów. Konieczne jest zatem takie modelowanie m.in. kształcenia zawodowego, aby było ono powiązane z potrzebami pracodawców. Jednakże działania mające na celu poprawę efektów kształcenia, zwiększenie efektów kształcenia oraz dostosowanie oferty edukacyjnej do zmieniającego się rynku pracy muszą być wsparte przez działania w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, które muszą być podejmowane już na etapie nauki w gimnazjum.
Jak wielokrotnie podkreśla w swoich wypowiedziach prof. Dr hab. Stefan Michał Kwiatkowski: „Pracodawcy tworzą miejsca pracy i decydują o kryteriach rekrutacji do swoich przedsiębiorstw. Wydawałoby się zatem, że są naturalnymi partnerami dla szeroko rozumianego systemu edukacji, że współuczestniczą w procesie podejmowania decyzji organizacyjnych i programowych w szkolnictwie wszystkich typów i poziomów. Tak jednak nie jest”.