Projekt
Przebudowa drogi powiatowej nr 1501 E na odcinku Mniszków – Zajączków włączająca tereny strefy ekonomiczno- przemysłowej w krajowy system transportowy
Program Operacyjny: Regionalny Program Operacyjny Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013
Oś priorytetowa: I – Infrastruktura transportowa
Działanie: I.1. Drogi
Okres realizacji:15.12.2009 r. – 31.12.2010 r.
Beneficjent Projektu: Powiat Opoczyński
Całkowity koszt projektu: 5 486 890,64 PLN
Kwota dotacji rozwojowej EFRR: 4 107 381,32 PLN
Kwota budżetu jednostki samorządu terytorialnego: 1 379 509,32 PLN
Umowa o dofinansowanie projektu nr UDA-RPLD.01.01.00-00-061/09-00 została podpisana w dniu 30 czerwca 2009 roku pomiędzy Województwem Łódzkim, w imieniu którego działa Zarząd Województwa Łódzkiego reprezentowany przez Pana Artura Bagieńskiego – Wicemarszałka Województwa Łódzkiegoi Panią Elżbietą Hibner – Członka Zarządu Województwa Łódzkiego a Powiatem Opoczyńskim reprezentowanym przez Pana Józefa Roga – Starostę Opoczyńskiego i Pana Jana Wieruszewskiego – Wicestarostę Opoczyńskiego.
Przedmiotem projektu była przebudowa odcinka drogi powiatowej nr 1501 E Mniszków
– Zajączków o długości 4,853 km. Inwestycja maiała charakter liniowy i zostanła zrealizowana
w istniejącym pasie drogi.
Przebudowany odcinek drogi powiatowej 1501E Mniszków – Zajączków będzie posiada następujące parametry techniczne:
- obciążenie: KR3
- przekrój półuliczny i szlakowy
- szerokość jezdni: 6,0m (na włączeniu w drogę krajową: 6,5m), z rozszerzeniami na łukach
- spadek poprzeczny jezdni: daszkowy na prostej, a na łukach jednostronny 2% - 4,5%
- spadek poprzeczny chodnika 2% w kierunku jezdni
- szerokość pobocza 1m
- spadek poprzeczny pobocza 6%
Istniejąca jezdnia została wzmocniona warstwą ścieralną z betonu asfaltowego grubości 5cm oraz warstwą wiążącą z betonu asfaltowego grubości 6cm. Zostały wykonane zatoki o szerokości 3,0m i spadku poprzecznym 2% w kierunku jezdni. Zatoki zostały oddzielone od jezdni krawężnikiem najazdowym. Nawierzchnia zatok została wykonana z kostki granitowej. W ramach projektu zostały przełożone istniejące chodniki z kostki wibroprasowanej oraz wykonane nowe. Zostały również wykonane zjazdy gospodarcze do granicy pasa drogowego, umocnione pobocza z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie, grubości 10 cm. Chodniki i zjazdy gospodarcze zostały wszędzie tam gdzie to jest konieczne zamknięte betonowymi obrzeżami wibroprasowanymi. Jezdnia została obramowana krawężnikami z betonu wibroprasowanego. Na przejściach dla pieszych zostały wykonane krawężniki najazdowe.
Zastosowane zostały rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo użytkowników infrastruktury drogowej: poszerzenie jezdni, uporządkowanie poboczy, wykonanie zatok komunikacji zbiorowej, przełożenie istniejących chodników oraz wykonanie nowych, oznakowanie poziome i pionowe drogi, zjazdy gospodarcze, obrzeża, krawężniki. Rodzaj zastosowanych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo został dostosowany do lokalnych uwarunkowań i charakteru ruchu. Przebudowa nawierzchni wpłynęła na zwiększenie przepustowości drogi.
Przebudowa drogi stanowi układ komunikacyjny poprzez połączenie od drogi krajowej nr 12 w miejscowości Mniszków w kierunku Zajączkowa, następnie projektowaną drogą gminną przez Syski do Kopalni Przeróbki Piasku.
Przebudowany odcinek drogi powiatowej nr 1501E stanowi dojazd do następujących terenów inwestycyjnych:
- Kopalnia Grudzeń Las Sp. Z o.o., oddział przeróbki piasku Syski o powierzchni ok. 650 ha na terenie eksploatowane są złoża piasków kwarcowych
- zakłady Nova Ceramika i Cer-Rol Sp. Z o.o. zlokalizowane w Specjalnej Strefie Ekonomicznej Starachowice o powierzchni 4,0346 ha położonej w Mniszkowie, Zakłady zajmują się produkcją płytek ceramicznych
- Zakład ceramiczny Cer-Art. Studio sp. Z o.o. zakład zajmuje się produkcją płytek ceramicznych
Droga przebiega również przez rozpoznanie i udokumentowanie złoża piasków kwarcowych. Zapewnienie funkcjonalnego dostępu do istniejących i potencjalnych terenów inwestycyjnych powinno mieć pozytywny wpływ na lokowanie na terenie powiatu opoczyńskiego nowych inwestycji, a tym samym na generowanie kolejnych miejsc pracy.
Realizacja projektu znacząco wpłynęła na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego