Jak przygotować dziecko na badanie w poradni psychologiczno - pedagogicznej
Drogi rodzicu!
Któregoś dnia możesz otrzymać informację od nauczyciela, bądź też samemu zauważyć, że Twoje dziecko:
- nie radzi sobie z nauką
- ma kłopoty z poprawnym pisaniem i/lub czytaniem
- ma problemy z prawidłową wymową.
Możesz wtedy zostać z dzieckiem skierowany do poradni psychologiczno - pedagogicznej.
Pamiętaj, iż:
Z takiej sytuacji możecie wiele skorzystać, a wszystkie propozycje
pomocy dziecku będą z tobą przedyskutowane i wprowadzone w życie
jedynie za Twoją zgodą.
Warunkiem przyjęcia dziecka na badanie psychologiczne, pedagogiczne
lub logopedyczne jest złożenie wniosku do poradni o przeprowadzenie
badań
z jednoczesnym określeniem problemów z jakimi ono się
boryka. Możesz to zrobić osobiście w naszym sekretariacie lub też
telefonicznie.
Przed badaniem:
1.
Nie pokazuj dziecku swej bezsilności i bezradności. Dzieci potrzebują w
różnych sytuacjach obecności osób silnych i pewnych swych decyzji, na
których będą mogły się wesprzeć w trudnych dla siebie chwilach.
2.
Nie strasz dziecka ani nie obarczaj go poczuciem winy z powodu
konieczności wizyty w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dziecko nie
może mieć poczucia, że idzie za karę, gdyż słabo się uczyło i teraz oto
„dostanie za swoje”. Nadmierny poziom lęku może wpłynąć niekorzystnie
na wyniki badań.
3.
Dawaj nadzieję. Pokazuj korzyści wypływające z wizyty w poradni, np.
uzyskanie informacji na temat tego jak szybko i skutecznie uczyć się,
jak rozwijać swe uśpione zdolności, jak poprawnie mówić. Nie czyń
jednak pochopnych i nierealnych obietnic, np. że odtąd dziecko z
ocenami niedostatecznymi stanie się uczniem celującym.
4.
Postaraj się przygotować dziecko do wizyty w poradni w ten sposób, aby
jak najmniejszy był stopień jego niewiedzy na temat przebiegu badań.
Wytłumacz, że odwiedzi kolejno dwie osoby: psychologa i pedagoga lub,
że pójdzie do logopedy. Są to osoby, które będą chciały poznać dziecko
i jego problemy. Spędzi tam pewien czas bawiąc się, rysując lub
rozwiązując ciekawe zadania. Poradnia to jednak nie szkoła. Tu nikt nie
stawia ocen!! Logopeda zaś będzie starał się pomagać dziecku w
poprawianiu jego wymowy również poprzez zabawę. Stąd też w poradni
znajdują się różnego rodzaju zabawki, gry planszowe, kolorowani,
kredki, farby i inne potrzebne do tego rzeczy.
5.
O wizycie w poradni powiadom dziecko na jakiś czas przed terminem. Nie
zostawiaj tego na ostatnią chwilę. W dzień wizyty zadbaj by było
wypoczęte
i najedzone, co pozwoli na pełne zaangażowanie się w badanie.
6. Zrozum, że dziecko może zareagować niezadowoleniem na wieść o wizycie
w poradni. Porozmawiaj z nim o tym szczerze. Wysłuchaj jego wątpliwości
i obaw. Pamiętaj, że dla dzieci ich odczucia są bardzo realne. Im
młodsze dzieci tym przeżywają one silniejszy lęk przed nieznanym i
przerażenie obecnością obcych ludzi.
7.
Rozwiej wątpliwości dziecka. To, że idzie do poradni wcale nie oznacza,
że niczego nie potrafi. Zaznacz, że jest to miejsce, do którego
przychodzi codziennie wiele dzieci z różnymi sprawami. Każdemu
pracownikowi zależy zaś na tym, aby naprawdę pomóc oraz pokazać, że
nauka może dawać zadowolenie.
8.
Dziecko może bać się konsekwencji wizyty w poradni. Upewnij je zatem,
że żadne decyzje po badaniach odnośnie jego szkoły i nauki nie będą
podejmowane bez twojej wiedzy i zgody.
„Chciałbym być lepszy!
Jeśli mi pomożecie uda mi się!”
opracowała: psycholog mgr Joanna Chromińska