w ramach Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych
Program Operacyjny Kapitał Ludzki realizuje projekt:
Ewaluacja koncentrowała się na analizie rezultatów oraz skutków realizacji programu dodatkowych zajęć. W badaniu ewaluacyjnym wzięło udział 180 uczniów/uczennic biorących udział w I edycji projektu. Byli to uczniowie/uczennice klas I-III liceum ogólnokształcącego i profilowanego z Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Opocznie. Głównym celem projektu było podniesienie w czasie 20 miesięcy u 260 uczniów/uczennic szkoły ponadgimnazjalnej z terenu powiatu opoczyńskiego poziomu PODSTAWOWYCH I KLUCZOWYCH UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH: czytania ze zrozumieniem, tworzenia tekstu oraz doskonalenia kompetencji komunikacyjnych i społecznych o kluczowym znaczeniu dla kontynuowania nauki oraz wyboru ścieżki zawodowej. Cel ten jest realizowany bezpośrednio poprzez zajęcia wyrównawcze oraz dodatkowe pozalekcyjne z języka polskiego i komunikacji interpersonalnej. Ponadto zajęcia z Modułu II poszerzono dodatkowo o zakres przygotowujący do aktywnego funkcjonowania oraz ułatwienia wyboru ścieżki zawodowej. Celem tych działań jest pobudzenie aspiracji i zainteresowań uczniów/uczennic w zakresie wykraczającym poza treści zawarte w podstawach programowych poszczególnych przedmiotów. Działania w tym obszarze nakierowane są na umożliwienie uzyskania i wykorzystania przekazanych informacji w procesie dalszego kształcenia.
Duża grupa uczniów/uczennic za najważniejszy aspekt zajęć realizowanych w ramach projektu uznaje rezultaty miękkie, takie jak:
- Wzrost motywacji do działania – 76,57% (dziewczęta 79,84%, chłopcy 67,39%)
- Wzrost koncentracji i zaangażowania w naukę – 86,29% (dziewczęta 87,60%, chłopcy 82,61%)
- Wyższe edukacyjne i osobiste aspiracje – 84% (dziewczęta 87,59%, chłopcy 73,91%)
- Wzrost satysfakcji z pokonania trudności związanych z przygotowywaniem się do egzaminu maturalnego – 90,29% (dziewczęta 92,27%, chłopcy 84,78%)
Według ankietowanych otrzymane materiały dydaktyczne są dla 70,86% przydatne w nauce (dziewczęta 73,64%, chłopcy 63,04%). Dużym sukcesem organizowania w/w zajęć są wyniki ankiety, według których dla 71,43% badanych zdobyta wiedza jest bardzo przydatna (dziewczęta 73,64%, chłopcy 65,22%).
Ankietowani ocenili również bardzo wysoko:
- atmosferę panującą na zajęciach – 82,86% (dziewczęta 87,60%, chłopcy 69,57%)
- sposób prowadzenia zajęć – 78,86% (dziewczęta 81,40%, chłopcy 71,74%)
- zasadność organizowania zajęć współfinansowanych przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – 100% (dziewczęta 100%, chłopcy 100%)
Reasumując uczestnicy/uczestniczki projektu są zadowoleni z organizacji zajęć pozalekcyjnych. Przyjęte kryteria ewaluacji pozwoliły na weryfikację adekwatności i efektywności prowadzonych zajęć względem potrzeb uczniów/uczennic, skutecznego podnoszenia podstawowych umiejętności oraz kompetencji o istotnym znaczeniu dla kontynuowania nauki.