Wydział Ochrony Środowiska, Zdrowia i Osób Niepełnosprawnych
Dyrektor Wydziału-mgr Maria Sołtysiak
26-300 Opoczno, ul. Kwiatowa 1a
tel.(44) 741 49 90
Sekretariat (44) 741-49-00
fax. (44) 741-49-01
e-mail:
e-mail:
Centrum informacji o środowisku
Wydział Ochrony Środowiska, Zdrowia i Osób Niepełnosprawnych – „OŚZ”- prowadzi
sprawy z zakresu ochrony zdrowia, rehabilitacji zawodowej oraz zatrudniania osób
niepełnosprawnych oraz sprawy dotyczące ochrony środowiska i leśnictwa.
Do podstawowych zadań Wydziału należy w szczególności:
1) w zakresie Zespołu ds. Ochrony Środowiska:
a) realizacja zadań dotyczących gospodarki wodnej wynikających w szczególności z
ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tj. Dz.U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 ze zm)
w tym w szczególności:
- prowadzenie spraw dotyczących ustalania linii brzegowej,
- prowadzenie spraw związanych z pozwoleniami wodnoprawnymi,
-prowadzenie spraw związanych z wprowadzeniem przez Radę Powiatu, w drodze
uchwały, powszechnego korzystania z wód,
- przygotowywanie projektów decyzji dotyczących szczegółowych zakresów i terminów
wykonywania obowiązków związanych z utrzymywaniem urządzeń melioracji wodnych
szczegółowych proporcjonalnie do korzyści odnoszonych przez właścicieli gruntów,
- prowadzenie spraw dotyczących ochrony przed powodzią,
- prowadzenie spraw związanych z ustalaniem wysokości partycypacji w kosztach
utrzymania wód lub urządzeń wodnych, przez podmioty które poprzez wprowadzanie do
nich ścieków lub w inny sposób przyczyniają się do wzrostu kosztów utrzymania tych
wód i urządzeń,
- sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych,
b) realizacja zadań dotyczących rybactwa śródlądowego w tym w szczególności:
- wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
- wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie sieciowych połowów rybackich,
- rejestracja sprzętu pływającego, służącego do połowu ryb,
- prowadzenie spraw związanych z powołaniem Społecznej Straży Rybackiej przez Radę
Powiatu oraz nadaniem jej regulaminu,
c) realizacja zadań dotyczących gospodarki leśnej w tym w szczególności:
- nadzór nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw związanych z zarządzeniem wykonania na koszt nadleśnictw,
zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach nie stanowiących własności Skarbu
Państwa, gdy wystąpią w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych
lasów,
- prowadzenie spraw dotyczących zalesiania gruntów porolnych,
- przygotowywanie projektów decyzji o przyznaniu dotacji z budżetu państwa na
częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności
Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji nakazujących właścicielom lasów
wykonanie obowiązków i zadań, których nie wykonują mimo, że wynika to z przepisów,
uproszczonych planów urządzania lasów lub decyzji,
- cechowanie drewna pozyskiwanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu
Państwa,
- opracowywanie projektów wniosków o uznanie przez wojewodę lasu za ochronny,
- przygotowywanie projektów decyzji dotyczących zadań gospodarczych dla właścicieli
lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha nie stanowiących własności Skarbu
Państwa,
- prowadzenie spraw związanych ze zleceniem wykonania uproszczonych planów
urządzenia lasów należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych, rozpatrywaniem
zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do projektów tych planów, zatwierdzaniem
uproszczonych planów urządzania lasów,
- kontrolowanie wykonywania zadań określonych w planach urządzenia lasów nie
stanowiących własności Skarbu Państwa,
- przygotowywanie projektów decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem
urządzenia lasu, w przypadkach losowych na wniosek właściciela,
- prowadzenie spraw związanych z wnioskowaniem o przekazanie na rzecz osób
prawnych lub jednostek organizacyjnych gruntów oraz budynków i budowli wraz z
gruntem niezbędnym do korzystania z nich będących w zarządzie Lasów Państwowych,
nieprzydatnych dla gospodarki leśnej,
- dokonanie oceny udatności upraw leśnych,
d) realizacja zadań dotyczących prawa łowieckiego w tym w szczególności:
- sprawy związane z wydawaniem decyzji o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny,
- wyrażanie zgody na przetrzymywanie zwierzyny osobie, która weszła w jej posiadanie
w wyniku osierocenia, wypadku lub innego uszkodzenia ciała zwierzyny,
- przygotowywanie projektów zezwoleń na posiadanie i hodowlę lub utrzymywanie
chartów rasowych lub ich mieszańców,
- prowadzenie spraw związanych z wydzierżawianiem polnych obwodów łowieckich na
wniosek Polskiego Związku Łowieckiego,
- przygotowywanie projektów zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w
przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i
użyteczności publicznej wydawanych w porozumieniu z Polskim Związkiem Łowieckim,
e) realizacja zadań dotyczących postępowania z odpadami w tym w szczególności:
- przygotowywanie projektów decyzji w zakresie wytwarzania i składowania odpadów,
- przygotowywanie projektów decyzji zatwierdzających program gospodarki odpadami
niebezpiecznymi w sprawach niezastrzeżonych na rzecz innych organów,
- przyjmowanie informacji o wytwarzanych odpadach oraz sposobach gospodarowania
wytworzonymi odpadami,
- prowadzenie spraw związanych z wydaniem zezwolenia na prowadzenie działalności w
zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, zbierania lub transportu odpadów,
- opracowywanie projektów pozwoleń na użytkowanie składowisk odpadów,
- przygotowywanie projektów decyzji zatwierdzających instrukcję eksploatacji składowisk
odpadów,
- opracowywanie projektów decyzji na składowanie odpadów niebezpiecznych na
wydzielonych częściach innych składowisk,
- opracowywanie projektów decyzji dotyczących zamykania składowisk,
- egzekwowanie przestrzegania ustaleń zawartych w wydanych zezwoleniach,
f) realizacja zadań dotyczących prawa ochrony środowiska w tym w szczególności:
- udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie,
- prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych,
- udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawach z zakresu ochrony środowiska,
- przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu dotyczących programów ochrony
środowiska, zakazu lub ograniczania używania jednostek pływających lub niektórych ich
rodzajów na określonych zbiornikach oraz wodach płynących oraz projektów innych
uchwał w sprawach z zakresu ochrony środowiska,
- ochrona środowiska przy zagospodarowaniu przestrzennym i przy realizacji inwestycji,
- przygotowywanie projektów pozwoleń na emitowanie hałasu do środowiska w sytuacji,
gdy emitowany hałas przekracza dopuszczalne poziomy,
- sporządzanie map akustycznych,
- cofanie lub ograniczanie pozwoleń na emitowanie hałasu do środowiska,
- opracowywanie projektów pozwoleń zintegrowanych,
- wydawanie pozwoleń na wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów z instalacji,
- wydawanie (cofanie i ograniczanie) pozwoleń na emitowanie pól elektromagnetycznych
do środowiska w przypadkach określonych w odrębnych przepisach,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na uczestnictwo we
wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla,
g) realizacja zadań dotyczących ochrony przyrody w tym w szczególności:
- prowadzenie rejestru zwierząt podlegających ograniczeniom handlu na podstawie
przepisów Unii Europejskiej,
- wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew wolnostojących w odniesieniu do
nieruchomości będących własnością gmin,
- przygotowywanie decyzji o usunięciu drzew lub krzewów utrudniających widoczność
sygnalizatorów i pociągów lub eksploatacji urządzeń kolejowych, albo powodujących
zaspy śnieżne,
- przygotowywanie propozycji odszkodowania za usunięcie drzew lub krzewów w
przypadku braku umowy pomiędzy stronami,
h) realizacja zadań dotyczących ochrony zwierząt w tym w szczególności:
- wydawanie opinii poprzedzających wydanie przez wojewodę zezwolenia na
pozyskiwanie zwierząt wolno żyjących w celu preparowania ich zwłok,
i) realizacja zadań dotyczących ochrony gruntów rolnych i leśnych w tym w
szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z wyłączaniem gruntów rolnych z produkcji rolniczej na
cele nierolnicze, w szczególności dotyczących zezwoleń na wyłączenie gruntów rolnych z
produkcji, naliczaniem opłat oraz decyzji dotyczących rekultywacji i zagospodarowania,
- uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy oraz projektów decyzji pod
względem ochrony gruntów rolnych,
- uzgadnianie projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego pod
względem ochrony gruntów rolnych,
- przeprowadzanie kontroli wykonania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i
leśnych;
2) w zakresie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Osób Niepełnosprawnych:
a) realizacja zadań dotyczących ochrony zdrowia, w tym w szczególności:
- nadzór nad zgodnością działań zakładu opieki zdrowotnej z przepisami prawa, statutem i
regulaminem organizacyjnym,
- nadzór nad prawidłowością gospodarowania mieniem zakładu opieki zdrowotnej,
- organizacja konkursu na stanowisko kierownika zakładu opieki zdrowotnej oraz zastępcy
kierownika zakładu w zakładzie, w którym kierownik nie jest lekarzem oraz sprawy
związane z nawiązaniem z kierownikiem zakładu opieki zdrowotnej stosunku pracy na
podstawie powołania lub umowy o pracę albo umowy cywilnoprawnej oraz rozwiązaniem
stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej,
-czynności związane z tworzeniem, łączeniem, likwidacją lub przekształceniem zakładu
opieki zdrowotnej,
- przygotowanie projektu uchwały o powołaniu, odwołaniu rady społecznej przy zakładzie
opieki zdrowotnej lub dokonaniu zmian w jej składzie,
- podejmowanie działań promujących zdrowie i edukację zdrowotną na terenie Powiatu,
-opracowanie projektów uchwał organów powiatu wynikających z ustawy z dnia 15
kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 11, poz. 654) z wyjątkiem
przypisanych innemu wydziałowi.
- opracowywanie projektów decyzji o wydaniu zwłok do celów naukowych,
- powoływanie osoby do stwierdzenia zgonu i jego przyczyn w razie braku lekarza,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy o cmentarzach i
chowaniu zmarłych,
- opracowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie rozkładów godzin pracy
aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji w sprawie kierowania osób do
Zakładu Opiekuńczego- Leczniczego,
b) realizacja zadań dotyczących rehabilitacji zawodowej oraz zatrudniania osób
niepełnosprawnych w tym w szczególności:
- opracowanie projektu uchwały Rady Powiatu określającej zadania, na które zostają
przeznaczone środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- prowadzenie spraw związanych z udzielaną pomocą ze środków Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w tym w szczególności: przyznania jednorazowych
środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do
spółdzielni socjalnej oraz przyznawaniem pracodawcom zwrotu kosztów adaptacji
pomieszczeń zakładu dla potrzeb osób niepełnosprawnych, a także przyznawaniem
zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy pracodawcom, którzy zatrudnili osobę
niepełnosprawną,
-powoływanie i odwoływanie Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o
Niepełnosprawności w Opocznie oraz jego obsługa administracyjno-biurowa,
- powoływanie i odwoływanie Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych
w Opocznie oraz prowadzenie obsługi administracyjno-biurowej Rady.
Starostwo Powiatowe w Opocznie
26-300 Opoczno, ul. Kwiatowa 1a, 044 741 49 00,
sekretarz@opocznopowiat.pl